Volwassenheid en ouderdom

Ate Vegter 05 november 2019
Het vierde deel van de Napolitaanse romans van Elena Ferrante is zo mogelijk nog mooier dan de eerste drie delen. Eigenlijk bestaat dit laatste boek, Het verhaal van het verloren kind, uit twee delen, Volwassenheid en Ouderdom. De eerste drie delen gaan over kindertijd, adolescentie en vroege volwassenheid. Zo beschrijft deze prachtige serie het hele leven van de twee vriendinnen Elena en Lila en ook de heftige ontwikkelingen in het turbulente Napels vanaf de jaren vijftig tot nu toe.

Daarbij zijn er veel ontwikkelingen in het dagelijks leven herkenbaar en vertrouwd, en waarmee je behalve met de hier en daar genoemde jaartallen het verhaal/ook heel goed in de tijd kunt plaatsen zoals verschillende automerken en modellen, om begrijpelijke redenen met name van Fiat en de met het schrijven zoveel verband houdende ontwikkeling van de computer. Ik vind het steeds erg leuk om zo herkenbare ankers aangereikt te krijgen, Dit laatste deel gaat zoals gezegd eerst met name over de volkwassenheid en de vriendinnen lijken in deze fase van hun leven uit elkaar te groeien maar dat is maar schijn. Ze kiezen weliswaar hun eigen leven en doen dat op heel verschillende plaatsen, maar het lijkt wel of hun band, hun vriendschap, hun liefde daar alleen maar sterker van wordt.

En zoals de oudere generatie langzaam wegebt zo spoelt er ook een nieuw elan aan met de geboorte van verschillende kinderen, die op Napolitaanse wijze allemaal stapje voor stapje een krachtig stempel op het verhaal drukken. Hierdoor schuiven de hoofdpersonen mee in een decor dat zich langzaam naar het heden draait en waarin we onze huidige tijd steeds meer zien spiegelen en herkennen.

De levens van Elena en Lila naderen in het laatste deel Ouderdom ook hun voltooiing en het is met weemoed dat ik erken dat Ferrante de zwaarte en de glans van deze levensfase op eminente wijze beschrijft. Zodanig dat menigeen die nog niet oud is het na het lezen van dit boek zeker zal willen worden.

Hoe het verhaal gaat is vanzelfsprekend aan de lezer om woord voor woord te ontdekken. Het enige wat ik er nog van kan zeggen is dat ik het tot op de laatste bladzijde adembenemend mooi en spannend vind. Ga het lezen.

Ate Vegter, 3 augustus 2018

www.atevegter.wordpress.com