Ik krijg het boek op mijn verjaardag, samen met een paar andere boeken. Het is een heel stapeltje, waar ik mij langzaam doorheen worstel. Lezen is tijd. Muidhond van Inge Schilperoord is een indringend boek. Ik heb er geen enkele recensie over gelezen, maar hier en daar op internet wel een vluchtig commentaar gelezen. Een goed boek, vinden de meesten, onontkoombaar, zegt Renate Dorrestein. Ik vind het ook een goed boek, maar er is meer.

Ik vind het ook een griezelig boek, eng en angstaanjagend. Adembenemend in zijn directheid. Zo dicht wordt de werkelijkheid maar zelden benaderd en het is bovendien geen aangename werkelijkheid. Het verhaal wordt heel strak en goed verteld. Wat een talent om zo consequent in een stijl vol te houden. Nu dan maar iets over het verhaal zelf, maar niet te veel.

Muidhond gaat over Jonathan, een jongen die veroordeeld is, in de gevangenis heeft gezeten en nu op vrije voeten is gesteld wegens gebrek aan bewijs. Hij woont bij zijn moeder, praat met zijn buurmeisje en zorgt voor een vis. Een nieuwe veroordeling hangt hem nog boven het hoofd, maar het gevaar dat hij opnieuw iets doet wat strafbaar is ook voelbaar. Dat geeft veel spanning aan het verhaal, dat begrijp je. Bovendien kruipt de schrijfster in het hoofd van Jonathan en vertelt het verhaal vanuit hem.

Dat maakt de constructie heel sterk en het is fascinerend hoe je zo zijn gedachtengang kunt volgen, al zitten er wel wat aannames in waarbij je je bedenkingen kunt hebben, maar dat is vanzelfsprekend de vrijheid van de schrijver en vervolgens die van de lezer. Ik heb er erg van genoten en het in een paar dagen uitgelezen, maar dat kan nog wel sneller. Ik leg het niet te geef in de boekenbieb, maar als je het wil lezen, kun je het wel lenen.

Ate Vegter, 9 oktober 2018
www.atevegter.wordpress.com

Reacties op: Een griezelig verhaal

Muidhond - Inge Schilperoord
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,50 Bestel het e-book € 9,99