Cormac McCarthy - De Weg

Ate Vegter 31 juli 2020
Als je die hele coronacrisis maar niks vindt, dan heb ik nog een schrijver voor je die de zaken nog grondiger aanpakt, qua ellende en troosteloosheid. Je kent hem misschien van zijn boek No country for old man, weergaloos verfilmd door Ethan en Joel Coen. The road kom ik tegen in een programma met Leon de Winter die zijn favoriete boek mag aanprijzen en dat is De weg van Cormac McCarthy.

The road gaat over een vader die samen met zijn zoon door een gevaarlijk, post-apocalyptisch landschap naar zee trekt. De wereld is zo desolaat omdat er letterlijk een wereldbrand heeft gewoed. Alles is verbrand en het is een landschap van as geworden. Er zijn maar enkele overlevenden en vader en zoon worden belaagd worden door sommige anderen. Ze hebben vrijwel niets te eten maar vinden af en toe wat. Ze behoren tot de goeden want ze eten geen mensenvlees en roosteren geen baby’s. Zo’n boek.

Daarmee gaat het boek over goed en kwaad en om de wil het goede te doen in afwezigheid van God, want dat de wereld van God verlaten is, is vanaf het begin duidelijk. Hoewel er ook ontmoetingen zijn die twijfel zaaien. Zo is er de ontmoeting met Ely, negentig jaar, die altijd onderweg is en die zijn echte naam niet wil zeggen omdat hij niet wil dat de mensen over hem gaan praten. Waar mensen niet kunnen leven, gedijen ook de Goden niet, zegt hij. Hoe zou je weten of je de laatste mens op aarde bent. Ik denk dat God het zou weten. Er is geen God. Nee? Er is geen God en wij zijn zijn profeten. Altijd mooi, twee keer zijn in een zin waarin het bestaan van God ontkend wordt.

Ik heb een hoodie gekocht waarop die tekst in het Engels staat. There is no God and we are his prophets, een tekst die voor veel mensen waar is en voor veel anderen aanstootgevend, maar zo gaat het nu eenmaal met de waarheid.

Op het omslag staat dat The Times dit boek het beste boek van deze eeuw vindt, maar ik vind No country for old man sowieso al beter en bovendien vind ik de hele enscenering met een totaal verwoeste wereld zonder vogels en zo en met precies op tijd gevonden conserven nogal ongeloofwaardig. En waarom blijf je niet daar waar je heel veel eten hebt gevonden? Waarom moet je per se verder trekken? Daar komt alleen maar ellende van. Blijf toch thuis. En daarmee zijn we weer terug in de werkelijkheid van nu. Blijf thuis. Was je handen in onschuld. Vrolijk Pasen.
www.atevegter.wordpress.com

Meer recensies van Ate Vegter