Geweldig boek

AttieDotinga62 07 november 2019
3 oktober, ik zal je krijgen

Anya van der Gracht.

Dit verhaal gaat over een man Sjaak. Hij was een goed uitziende, charmante en liefdevolle jongeman die de vrouw van zijn dromen het hof maakte. Maar dat was spel van de narcist Sjaak. Nadat ze getrouwd waren, werd hij langzamerhand steeds verknipter zodat ik er de rillingen van kreeg.
Hij veranderde als een blad aan een boom en was hij overheersend, sadistisch en mishandelde hij haar op alle vlakken denkbaar. Hij beloofde haar een groot gezin, maar ook dat was een manipulerende actie om haar te krijgen. Het ‘ik zal je krijgen’ wordt dan ook steeds beklemmender. Ze krijgen een zoon die ze met hart en ziel moest beschermen tegen de man die zijn vader was
Vanaf het eerste ogenblik nam dit boek me mee. In het hoofd zitten van een dader, met voor hem logische gedachten, die voor mij angstaanjagend waren, liet het me aspecten van een mens zien die mij vreemd waren.
De opbouw van het verhaal en daarmee de spanning vond ik geweldig. Eerst dacht ik nog dat hij nu en dan een wat afwijkende kijk op de wereld had, maar alras werd dit steeds beklemmender. Zoals je bang in het donker kan zijn en toch de deur opent om je angsten aan te kijken, zo moest ik in dit boek iedere keer de volgende pagina lezen. Ik werd boos, wanhopig, verdrietig en bovendien was ik vol verbazing hoe zo’n man, die ook in de hulpverlening stapte, iedereen kon manipuleren en een rad voor ogen kon draaien omdat hij dat wilde. De gaten in zijn geheugen werden steeds groter. Hij was angstaanjagend. En zijn verbaasde houding als hij er dan achter kwam wat hij precies had gedaan, maakte het doodeng en steeds beklemmender. Meer en meer raakte hij in de war. En de handgeschreven brieven in het boek, maakten veel duidelijk. Het boek bleef heel lang in mijn hoofd zitten en ik heb er zelfs nog over gedroomd.
Petje af voor Anya. In het hoofd van de dader zitten vergt moed en inlevingsvermogen, terwijl zij zelf het slachtoffer was van deze doodenge, levensgevaarlijk man. Een geweldig boek om te lezen voor mensen die van beklemmende, psychologische thrillers houden, die bovendien van waargebeurde verhalen onder de indruk willen zijn.
Ik persoonlijk kan niet wachten om meer van haar te lezen.

Attie Dotinga

Meer recensies van AttieDotinga62