Verassend goed + interessant!

axellesbooks 29 oktober 2019
Direct toen ik dit boek zag in mijn mail, wou ik het lezen. Met een bang hart want ik lees zelden tot nooit non-fictie. Met andere woorden, dit was een uitdaging voor mij.

“Het lichaam, een reisgids” gaat simpelweg over het lichaam. Over alle aspecten ervan en zeer veel leuke weetjes. Wist je trouwens dat je 50 à 100 haren per dag verliest? En dat je je 30 tot 40 keer omdraait of van houding verandert in je slaap?

Het was een zeer interessant boek, alles wat ik in mijn eerste jaar Ergotherapie gezien heb qua het lichaam, kwam hier aan bod en dit was een leuke opfrisser. Hoewel dit boek voor mij een jaar eerder er mocht zijn, de manier waarop alles wordt uitgelegd was zeer aangenaam. Dit zou me zeker geholpen hebben tijdens het studeren.

Desondanks ik wat voorkennis had, is dit toch een toegankelijk boek om te lezen, ook al weet je niet veel over het lichaam. Ik geef toe, niet elke Latijnse term kende ik, maar het opzoeken ervan was ook niet zo hard nodig. De context legde het woord wel uit.

Wat dit boek ook zo leuk maakt is de humor van Bryson. Alles wordt op een leuke manier uitgelegd en zijn humor dat af en toe boven komt, maakt dat ik toch wel genoten heb om dit te lezen.

Het spijtige aan dit boek is dat het soms zijn focus verliest. Er zit bijvoorbeeld een hoofdstuk in over het evenwicht maar het gaat dan over koorts terwijl ik niet direct een verband tussen de twee zag, nog steeds niet eigenlijk. Het was fijner geweest als de focus van het hoofdstuk behouden werd, hierdoor had ik soms het gevoel dat de auteur van de hak op de tak wou springen.

In de meeste hoofdstukken komen er ook pathologieën aan bod. Hier heb ik een opmerkelijk iets gevonden. Namelijk: het hoofd. In dit hoofdstuk werden de zintuigen besproken en werd er vermeld welke pathologie je kan hebben (natuurlijk niet allemaal) als je geur of zicht niet normaal werken. Dit vond ik zeer interessant, daar niet van, maar ik vind het enorm spijtig dat er bij het gehoord niets vermeld was over slechthorendheid of doofheid. Enkel dat als je trilharen vernietigd zijn, die niet terug groeien. Benoem het gewoon, het is niet erg hoor. Dit viel mij gewoon op. Maar goed, dit is een beetje te vergaand.

Dit is mijn eerste non-fictie boek in jaren dat ik vrijwillig lees (lees: geen schoolboek) en heb er ontzettend van genoten. Het leest zeker trager dan een gewoon fictief boek, maar ik heb zeker veel geleerd van dit boek. Bryson is een goede auteur omdat hij alles zo luchtig maar tegelijk serieus kan brengen, met een gezonde portie humor. 4 van 5 sterren geef ik dit boek.

En vergeet niet, je lichaam is en blijft een mysterie!

Dit boek mocht ik lezen voor De club van echte lezers. Hiervoor dank dat ik een exemplaar mocht ontvangen van hen en Atlas Contact. Dit beïnvloedt mijn mening niet.

Meer recensies van axellesbooks