Feelgood boek met een randje van goud

Azeb2019 20 juli 2019
Julia Jonkers, jong, single en zwanger is een semi autobiografisch boek geschreven door Kim Bonefaas (1985). Dit is haar debuutroman en wat voor 1.

Julia Jonkers beschrijft de zoektocht naar het moederschap van de jonge Julia. Julia is een student en is druk bezig met afstuderen en werken. Ze blijkt onverwachts zwanger van Arthur waar ze overigens geen relatie mee heeft. Hij wil geen rol spelen in het leven van haar en de baby en daardoor moet Julia het op eigen kracht gaan doen. Toch wil ze de baby houden ondanks dat dit haar wel bang maakt. Ze is nog niet klaar voor een baby, des te krachtig dat ze alsnog besluit de baby te houden. Haar vriendinnen helpen haar, net als haar moeder. Julia werkt bij gehandicapte mensen. Hier wordt in het boek ook veel aandacht aangegeven. Dit is een leuk element. Zo leer je ook Koos kennen. Een 62 jarige bewoner die Julia begeleidt. Zij hebben een bijzondere omgang. ik moest erg om hem lachen en was meermaals ontroerd door de band die julia heeft met hem.

Opbouw
Het boek heeft korte hoofdstukken en dit maakt dat je steeds verder wilt lezen. Het is luchtig geschreven met Humor. Maar bepaalde passages hebben me ook kippevel gegeven en op het eind heb ik zelfs een traan moeten laten. Was erg ontroerend.

Karakters
Julia is een zeer goed uitgeschreven karakter. Ze is heel grappig, loyaal aan haar vrienden, lief tegenover de cliƫnten van haar werk en probeert alle ballen hoog te houden in een situatie wat voor haar nieuw en soms angstig is.
Hella, Nora en Marleen zijn haar vriendinnen. Alle 3 met een heel eigen karakter. Ook zorgvuldig uitgeschreven.
Je leert Koos kennen die ze begeleidt op haar werk.
Ook spelen Aafke en Henny een rol. Dit zijn 2 senioren dames die met Julia zwemmen zitten. Heel leuk element in het boek. Moest echt lachen om deze dames.
Arthur, de biologische vader. Ondanks het feit dat hij keuzes maakt waar je als lezer niet achter staat, kon ik hem toch soms begrijpen. Dat is goed beschreven.

5 sterren.
Zonder twijfel 5 sterren. Alle elementen komen ruimschoots terug in dit boek, een lach, een traan, verbazing en veel vermaak.
Een must raad wat mij betreft

Meer recensies van Azeb2019