Intrigerend familiedrama met hedendaags thema

Barbara 03 juli 2019
In “Voor de Meisjes” maken we in een sneltreintempo kennis met Kim van Rijn en Karel van der Zee die op het punt staan het getuigenbeschermingsprogramma in te gaan omdat Karel belastende verklaringen over de crimineel Molenaar zal gaan afleggen.

Tegelijkertijd wordt de familie Vermeer geïntroduceerd: Anna Vermeer, acupuncturist en dochter van weduwnaar Manfred Vermeer (gevierd chirurg). Jean Vermeer, broer van Anna en gescheiden van Helene met wie hij zijn twee dochtertjes Charlotte en Sophie opvoedt. Leonard Vermeer, advocaat, halfbroer van Anna en Jean, getrouwd met Joyce die zwanger blijkt te zijn. Michelle (zus van Joyce), Johan (chauffeur van Manfred) en Ageeth (huishoudster van Manfred).

Zoals in iedere familie draagt ook de familie Vermeer de nodige geheimen met zich mee. Wat hebben de aanslagen op Karel van der Zee te maken met de aanslag op Leonard Vermeer? En wat voert Manfred in zijn schild en waarom mag Joyce haar kind niet houden van Leonard?
Als laatste komt ook Nina Hansen, rechercheur bij de Amsterdamse politie, het verhaal binnen. Terwijl haar baas -en de meeste van haar collega’s- de aanslag op Leonard Vermeer afdoen als een vergismoord, bijt Nina zich vast om het echte motief boven water te krijgen.
Hoofdstuk na hoofdstuk vallen steeds meer puzzelstukjes op zijn plaats waarbij Van der Kemp gebruik maakt van actuele thema’s, een prettige verhaalstijl op de juiste momenten voorzien van flashbacks en cliffhangers om de spanning op te bouwen.

Misschien heb je al ver voor het einde van het boek door hoe de vork in de steel zit, maar de manier waarop Heleen van de Kemp je met een prikkelende proloog het verhaal inzuigt, de gebeurtenissen rondom de verschillende personages opbouwt en het vervolgens met een verklarende epiloog afrondt, resulteert in een heel fijn boek dat zeker voor de komende vakantie op je “te lezen” lijstje mag staan.
Wat mij betreft mag Nina Hansen nog veel zaken in behandeling nemen!

Ps: dit boek hebben we als leesclub besproken gebaseerd op het luisterboek, voorgelezen door Miryanna van Reeden. Alhoewel Van Reeden een heel prettige voorleesstem heeft die absoluut niet overheerst, voegt deze wat mij betreft ook niets toe. De intonatie liet meer dan eens te wensen over en ook aan de diverse cliffhangers ging Miryanna -mijns inziens- iets te gemakkelijk voorbij. Jammer: dit boek verdient beter!

Meer recensies van Barbara