Charles Dickens leefde in het Victoriaanse tijdperk in Engeland, in Nederland spreken we over de ijzeren eeuw; de tijd van de industriële revolutie. Hij was een beroemd schrijver behoorde tot de nieuwe klasse: de middenklasse. Deze mensen moesten hun weg vinden in hun manier van leven en eten; ze keken recepten af van de hogere klasse, maar pasten het aan naar hun budget en de ruimte waarin het voedsel bereid en gegeten werd. Zijn vrouw Catherine schreef soms ook: over haar keukengeheimen. In dit boek staan gewoontes èn veranderingen uit de Victoriaanse tijd. Maar ook recepten die gemaakt kunnen worden van huidige ingrediënten en keuken gereedschap van nu. Waar in huize Dickens nog een zaag in de keuken stond om stukken vlees te snijden, tegenwoordig gaan we naar de slager. Als we nog vlees eten.

Hoe zat het met vegetariërs in de Victoriaanse tijd? Hoe kunnen we werken met moderne middelen en ingrediënten? Wat aten mensen in die tijd? Kan dat nu nog gemaakt worden? In dit boek zijn de antwoorden te vinden. Ieder hoofdstuk begin met een gedetailleerde uitleg en daarna volgen recepten. Dit staat in een klein maar fijn boekje.

Josephine schrijft al jaren een blog: my inner Victorian. Een heel leuk, goed leesbaar en interessant blog over de Victoriaanse tijd. Allerhande onderwerpen worden behandeld, waaronder de gerechten uit die tijd. Josephine heeft heel veel kennis over de onderwerpen waarover ze schrijft. Veel kennis over eten en gebruiken rond het eten zijn nu gebundeld in dit mooie boekje.

Reacties op: Leerzaam en leuk

Aan tafel met Charles Dickens - Josephine Van My Inner Victorian