Sam is dertien als zijn broer Jason vertelt dat hij zich een meisje voelt. Jason weet dit al lang, maar voor Sam en zijn ouders is dit een schok. Beide ouders zijn politici en vooral moeder probeert de top van “het glibberige pad” te bereiken. Dit houdt in dat Sam en zijn broer niet op de steun en aandacht van hun ouders kunnen rekenen. Sam is dyslectisch en heeft geen vrienden, Jason was altijd zijn steun en toeverlaat. Maar door de mededeling van Jason veranderd dat. Jason vertrekt naar tante Rose om daar rust te vinden en om het onbegrip van zijn ouders te ontwijken.

In dit boek wordt het verhaal van een transgender verteld door zijn broertje. De eenzaamheid van Jason (later heet hij Jessica) en Sam wordt heel knap verwoord, net als het onbegrip. Maar ook de diepe verbondenheid tussen hen wordt heel treffend beschreven. Hoewel het lijkt dat iedereen zich tegen hen lijkt te keren, blijft de intense band bestaan. Zijdelings komen ook hele andere onderwerpen aan bod: zoals dyslectie, pesten,carrière, liefde, aandacht, opvoeding. Maar nergens wordt het te zwaar. Het boek is een C-boek en inderdaad geschikt voor iedereen boven de dertien jaar.

John Boyne is een schrijver die bekend staat om zijn onderwerpen, schrijfstijl en toegankelijkheid. Zijn nawoord is ook heel mooi. Lees dit boek, daar krijgt niemand spijt van.

Reacties op: Wat een mooi boek

Mijn broer heet Jessica - John Boyne
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 18,99 Bestel het e-book € 11,99