Voor je sterft van Samantha Hayes

bentevananderlecht 21 oktober 2019

Het boek voor het sterft is geschreven door Samantha Hayes.

Ze is getrouwd en woont samen met haar man en drie kinderen in Engeland. Haar eerste boek dat ze had uitgegeven was Onder de oppervlakte in 2009. Daarna volgde, Mijn enige zoon in 2010. Dan begon ze met een derde boek Tot jij van mij bent en het recentste boek is Voor je sterft en is uitgekomen in 2014. Het laatste boek is een vervolg op het boek Tot jij van mij bent waarin detective Fisher in beide boeken de hoofdrol speelt.
De boeken hebben jammer genoeg geen Prijzen gewonnen.
Het boek dat ik gelezen heb Voor je sterft gaat over gaat over een zelfmoordgolf in het dorpje Radcote. De mensen in het dorpje denken deze afschuwelijke periode achter zich te hebben tot er opeens weer een jonge sterft op een bijzondere en vreemde manier. Lorraine gaat met haar dochter op vakantie bij haar zus Jo bezoeken in het dorpje Radcote. De laatste zelfmoord was ander half jaar geleden, maar sinds tot Lorraine is aangekomen vinden er veel bizarre en spannende gebeurtenissen plaats. Ze gaat het onderzoeken want was het wel zelfmoord waaraan de tieners overleden - of moord? Zal de nachtmerrie opnieuw beginnen?

Het begon met een proloog, waarin er een jongen met zijn brommer tegen een boom aan knalde en opslag dood was. De proloog is in de Ik-vorm geschreven dus ik was zeer benieuwd wie de persoon in kwestie was.
Het boek begon meteen in de actie (medias res). Dat vond ik als lezer zeer leuk omdat er geen lange aanvang aan vooraf ging, als lezer werd je meteen meegesleurd in het spannende verhaal.
In het begin kon ik goed volgen. Maar toen het echte verhaal begon vond ik het moeilijker om te volgen omdat er snel achter elkaar veel verschillende personages aan bod kwamen waardoor het moeilijker werd.

Je moest je aandacht bij het boek houden. Ik denk dat dit ook kwam door de verschillende familiebanden en wie elkaar van waar kenden.
Wel vind ik dat de personages zeer goed beschreven zijn zodat je een duidelijk beeld kan scheppen hoe ze eruit zien en hoe ze zich voelen doorheen het verhaal.
Wat ik ook jammer vind is dat er veel open plekken zijn in het verhaal en dat de lezers zelf moet invullen het zou eindigen. Bijvoorbeeld in de proloog, maar ook op het einde van het verhaal. Sommige lezers vinden dit juist leuk.
Het boek gaat over zelfmoord en dit is een actueel en besproken thema. Het boek voor je sterft geeft ook een paar aanleidingen waardoor er tieners zelfmoord zouden plegen. Bijvoorbeeld Freddie. Hij is de zoon van Jo en Jo is de zus van de protagonist Lorraine. Hij was spoorloos verdwenen en na een tijdje werd duidelijk dat hij zwaar gepest werd via sociale media (facebook en sms) en dat hij hierdoor een depressie kreeg. Toen Jo dit hoorde was ze in alle staten. Zelfmoorden onder tieners is een verschrikkelijk maar ook wel een intrigerend onderwerp. Ik vind het leuk en soms wel shockend om er over te lezen daarom heb ik dit boek gekozen.
Wat ik jammer vond was dat er een paar voorspelbare wendingen in zaten zoals: Freddie die opeens is verdwenen.
Ik zag dit aankomen omdat er in het begin van het boek al werd verteld dat Jo dacht dat hij een depressie had, dat hij zich niet meer goed in zijn vel voelde.
Hij sneed zich zelf ook want de mama van Freddie had littekens op zijn armen gezien. Dus daarom verwachte ik dat er iets ging gebeuren met hem.

Dus alles samengevat vind ik dit een goed en spannend boek met een vlotte schrijfstijl. Maar soms wat ingewikkeld en moeilijk om te volgen. Dit komt namelijk door de vele verschillende personages en de verschillende familiebanden.
Ik vond wel dat het boek traag op gang kwam, het duurde heel lang voor al leer er iets gebeurden. Dus ik vond de aanvang iets te lang waardoor het begin saai was.
De thematiek vond ik wel interessant. Zelfmoord bij tieners is een actueel thema dus dat sprak me wel aan. Samantha Hayes had dit onderwerp ook heel mooi verwerkt in het boek.