Elizabeth Gilbert kende ik als auteur van het boek Eten, bidden en beminnen,dat boek heb ik met heel veel plezier gelezen. Nu ben ik dus reuze benieuwd naar Stad van meisjes.
Het boek is geschreven in de vorm van een lange brief van Vivian Morris naar Angela. Angela is een dochter van een dierbare vriend van Vivian, maar je komt pas laat in het boek erachter wie die dierbare vriend is. In de brief vertelt Vivian haar levensverhaal.
In 1940 heeft De negentienjarige Vivian Morris het eerste jaar van de universiteit niet gehaald, en haar ouders besluiten dat ze bij haar tante in New York moet gaan wonen. Haar tante is de eigenaar van de Lily Playhouse, een roemrucht maar vervallen theater in Manhattan,
Vivian voelt zich meteen thuis in de extravagante wereld van acteurs en showgirls.
Vivian heeft de naaimachine bij zich die ze heeft gekregen van de oma die haar leerde het ding perfect te bedienen
Vivian heeft één passie haar naaimachine en ze krijgt een baantje als kostuumnaaister.
Verder stort ze zich in het uitgaansleven samen met andere showgirls en heeft veel seksuele uitspattingen
Zoals Vivian zelf zegt: hoe dan ook komt er in een vrouwenleven een moment waarop ze het beu is zich voortdurend te moeten schamen. Daarna is ze vrij om te worden wat ze echt is.
Tot ze een ernstige fout maakt, waarbij ze mensen kwetst Ze vertrekt weer naar haar ouders, waar ze een lange tijd verblijft, niet wetend wat te doen met haar leven . Uiteindelijk keert ze terug naar New York, waar ze werkt tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Stad van meisjes is geschreven als een brief die verstuurd wordt door een bejaarde Vivian naar Angela. Angela heeft gevraagd naar de relatie van Vivian en haar vader, waarop zij antwoordt met haar levensverhaal. Pas in het laatste gedeelte van Stad van meisjes wordt duidelijk wie de vader precies is. Het boek leest vlot,ik vind het een aanrader!

Reacties op: Stad van meisjes

Stad van meisjes - Elizabeth Gilbert
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 24,99 Bestel het e-book € 12,99