“Barsten” vertelt het verhaal over Sari, een meisje dat in de jaren zestig opgroeit in een zeer behoudend Zeeuws gezin waar “sommige dingen nooit veranderen, wat er ook gebeurt”. Sari doet haar best om de gebaande paden te bewandelen, maar dit is voor haar een ingewikkelde opgave, want Sari wil “alles”. Een onverwachte zwangerschap op zeventienjarige leeftijd zet haar leven op zijn kop. Door haar familie gedwongen staat ze haar kindje af. Wat er gebeurd is wordt hardnekkig verzwegen door de omgeving van Sari. Ze probeert te bewijzen dat ze zich kan gedragen zoals vader en de rest van het gezin het graag zien, maar dit lukt niet. Tijdens het kerstdiner lopen de gemoederen hoog op. Sari loopt weg en vertrekt naar Amsterdam. Het contrast tussen het conservatieve Zeeuwse dorp waar ze is opgegroeid en het moderne, vrije Amsterdam (met op de achtergrond de bezetting van het Maagdenhuis en de Dolle Mina-beweging) kan niet groter zijn. Ze probeert haar leven in de grote stad op te pakken en richting te geven. Ze besluit dat het tijd is om op te staan en te gaan leven. Uiteindelijk vormen haar barsten een andere Sari.

“Barsten” is een roman die makkelijk wegleest. Het taalgebruik is eenvoudig en de auteur gebruikt voornamelijk korte zinnen. Het boek is een realistische weergave van het leven van een meisje opgroeiend in een behoudend, relligieus gezin in een Zeeuws kustdorpje, waar het afwijken van de norm leidt tot afkeuring, van het gezin en van de gemeenschap, en de moeilijkheden die dit meebrengt voor een meisje dat meer wil en verwacht van het leven dan haar moeder en zus. Naast haar jeugd in het Zeeuwse dorpje, wordt ook het leven van de jonge vrouw Sari in Amsterdam beschreven, waar studenten het Maagdenhuis bezetten om inspraak te eisen in het universiteitsbestuur en de Dolle Mina’s die actievoerden tegen onrecht tegen en achterstelling van vrouwen. In Amsterdam kan en mag Sari zichzelf worden en zijn.

Op de epiloog na, die mij het gevoel gaf dat de auteur het verhaal wat geforceerd tot een goed einde wilde brengen door (te)veel toevalligheden tegelijkertijd op te voeren, vond ik het een aangrijpend verhaal, dat ik nauwelijks kon wegleggen. In vrijwel het gehele boek is de eenzaamheid van Sari voelbaar (haar familie steunt haar niet, haar vriendin Marianne verbreekt abrupt de vriendschap met Sari als zij onverwacht zwanger blijkt, haar nieuwe vriendengroep in Amsterdam worstelt met heel andere dilemma’s waardoor Sari het gevoel heeft er niet bij te horen).

Marlies Allewijn beschrijft op een heel mooie manier hoe Sari er, ondanks (of misschien wel dankzij) haar barsten, haar leven richting te geven.

Reacties op: Over hoe in het verleden gevormde barsten je maken tot wie je bent

Barsten - Marlies Allewijn