Stillhouse lake

Bianca 14 november 2019
Stillhouse lake, een omgeving waar Gwen, op de vlucht voor haar man, samen met haar twee kinderen Connor en Lanny na tal van omzwervingen neer is gestreken. Hopend hier de rust te vinden waar ze samen zo naar verlangen, en uit te vinden in hoeverre het verleden hun psychische schade heeft berokkend. Gwen gaat voor haar kinderen door het vuur, beschermd ze met haar eigen leven maar de impact die dat heeft is enorm, het gezin leeft continu in angst, wordt gestalkt,en op verschrikkelijke manieren bedreigd, ze leven als het ware in een persoonlijke gevangenis. Hun vrijheid is hun ontnomen, een gevolg van het gedrag van een vader die de titel vader nooit had mogen krijgen. Er worden gruwelijke taferelen beschreven die bij toeval aan het licht zijn gekomen maar die het daglicht niet kunnen verdragen.
Stillhouse lake is een bizar, eng en vooral ook tragedies familieverhaal wat je niet los laat.
Je voelt de angst, de onmacht het verdriet en vooral de enorme machteloosheid in een strijd die Gwen samen met Connor en Lannie levenslang moet leveren. Je vraagt je af of het zitten in een gevangenis niet beter is.

Tot op dit moment had ik nooit beseft dat ik van glas was, maar nu komt alles eruit en vloeien de tranen, zoals ik die nog nooit heb gevoeld, een ware vloedgolf van verdriet, woede, razernij, afschuw en schuldgevoel, en ik zet mijn beker koffie weg en snik onbedaarlijk in mijn handen, alsof mijn hart met mijn hele binnenste is gebroken.

De betrokkenheid van kinderen in dit verhaal gaat je tijdens het lezen niet in de koude kleren zitten, het maakt je enerzijds boos maar ook verdrietig, dat mensen tot zulke wandaden in staat zijn. Gwen is een sterk neer gezet personage, ze is strijdlustig, zorgzaam maar vooral op haar hoede, zoekende naar mensen die ze kan vertrouwen. Maar ook een sterke vrouw maakt wel eens verkeerde keuzes, zo is het leven, alleen heeft dat niet voor iedereen dezelfde gevolgen als die Gwen moet dragen.
Rachel Caine heeft mij met haar lugubere en tevens integere schrijfstijl een onderhuidse angst laten voelen waardoor ik het boek binnen no time uitgelezen heb. Ik herken in de schrijfstijl dat Caine vast ook een goede romanschrijfster is, zij is in staat gevoelens en familieperikelen zeer realistisich en empathisch over te brengen. Ik moest weten hoe het af zou lopen en wordt dan beloond met een cliffhanger die mij doet snakken naar het volgende deel. Ik hoop echt dat zij het niveau van de psychologische spanning daarin weet vast te houden.

Originaliteit: 5
Schrijfstijl: 5
Spannning; 5
Leesplezier: 5
Plot: 5
Psychologie: 5

Stillhouse lake krijgt van mij dik verdiend 5 sterren.
Bianca

Meer recensies van Bianca