Dit is heerlijk Thuiskomen

Uitgever: Boekerij
Verschijningsdatum: 9 juli 2018
Blz.: 320

Over de auteur:
Jackie van Laren (Amsterdam, 1968) heeft twee grote passies in haar leven: muziek en verhalen. Met de driedelige Q-serie maakte ze haar debuut als schrijfster. Daarna volgde het tweeluik Vallen en Opstaan, de vierdelige Eilandliefde-serie en de losstaande roman De meisjesmagneet. Met Opstaan won ze de Hebban award voor Beste Roman. Thuiskomen is haar elfde boek.

Achterflap:
Freddy van Ee is een succesvol schrijfster die met haar twee katten in een schattig dijkhuisje in Amsterdam-Noord woont. Ze houdt er niet van om in de belangstelling te staan, maar laat zich toch door haar uitgeefster overtuigen om mee te doen aan een tv-spelletje. In het panel zit ook de beroemde Nick Jacobs, een van oorsprong Nederlandse countryzanger die vroeg in zijn carrière naar de VS is verhuisd en nu in Nederland is omdat zijn moeder zorg nodig heeft. Nick en Freddy vinden, vol verwondering, iets bij elkaar waarvan ze beiden niet hadden gedacht dat het nog zou kunnen.

De half-Surinaamse Odile Norton is opgevoed door haar alleenstaande moeder Serafina, die nooit heeft willen zeggen wie Odiles vader is. Wat Odile wel weet is dat het iemand was voor wie haar moeder meer voelde dan voor de stoet bedpartners die daarna volgde. Als Serafina ongeneeslijk ziek wordt, verbreekt Odile haar toch al slechte relatie en trekt bij haar moeder in. Samen kijken ze veel naar het tv-spelletje waarin Freddy en Nick meedoen. Het valt Odile op dat haar moeder een ongewone fascinatie heeft voor Nick; zal Serafina haar zwijgen nog doorbreken voordat het te laat is?

Mijn mening:
Thuiskomen is inmiddels alweer het elfde boek van Jackie van Laren wat ik lees, en nog geen enkele keer ben ik teleur gesteld.
Als ik start in Thuiskomen ben ik toch even wat huiverig, het boek lijkt me wat oud bollig te beginnen, ik vraag me af waar dit verhaal heen gaat. Al snel ondervind ik dat ik me onnodig zorgen heb gemaakt, al bij het tweede hoofdstuk voelt het lezen letterlijk als Thuiskomen. De schrijfstijl van Jackie van Laren weet altijd perfect op mijn gevoel in te werken, geen idee hoe dat komt, het is een gevoel wat ik niet kan omschrijven. Maar buiten dat weet ze ook altijd heerlijk plat te schrijven hoe ht is, soms lig ik echt in een deuk om de manier waarop ze bepaalde belevingen omschrijft.

Ik heb iets te dikke benen, met putjes, love handles, een buikflap en een volledige natuurlijke, respectabele bos hout voor de deur die de zwaartekracht niet heeft weten te trotseren. Laat ik het nou maar gewoon zeggen zoals het is: hangtieten.

Thuiskomen is een titel die op meerdere manieren uit te leggen valt, dat zal elke lezer beamen die het boek heeft gelezen of nog gaat lezen, want een aanrader is het zeker.
In dit verhaal komen heftige onderwerpen om de hoek kijken, real life ten top waarbij het delen van liefde echt ontzettend belangrijk is. Er voor elkaar zijn is niet zo simpel dan iedereen denkt, wat heeft Jackie van Laren de liefde toch weer goed weten te verwerken in een heftig emotioneel verhaal. De brok in de keel was er niet alleen vanwege de liefde maar ook vanwege een hoge dosis verdriet die dit verhaal oproept.
Als je Thuiskomen hebt gelezen sta je weer even met beide benen op de grond en ben je je er terdege van bewust wat echt belangrijk is in het leven.
Thuiskomen krijgt van mij dik verdiend 5 sterren!
Bianca

Meer recensies van Bianca