Eindigt sterk

Bianca Rijsdijk 28 april 2020
Ilse Ruijters (1979) won met haar debuut De onderkant van sneeuw de Hebban Thrillerdebuutprijs 2015.
Twee jaar later wint zij de Hebban Thriller Award 2017 met haar tweede boek Later als ik dood ben.
Meisje van me is haar derde thriller.

Tom en Amber hebben een succesvol coaching bedrijf, Mindset Acadamy, en zijn dolblij wanneer Kirsten draagmoeder voor hen wil zijn. Op de dag dat zij Kirsten en hun dochtertje Emma op gaan halen uit het ziekenhuis blijken beiden verdwenen.
Waar zijn de twee gebleven? Niets wees erop dat Kirsten het meisje zelf wilde houden?
Ondertussen maken we ook kennis met Judith, de zus van Amber, die voor haar werk aan het uitzoeken is wat Tom verbindt aan Alec, een Russische mensenhandelaar.
Het verhaal op zich is wel spannend en het plot is redelijk goed opgebouwd.
Helaas zijn er heel veel karakters die niet echt goed zijn uitgediept. Het taalgebruik is af en toe grof en plat en dat kan je als lezer gaan tegenstaan, mede omdat het niet nodig is om aan te tonen dat bepaalde karakters zichzelf geweldig vinden en eigenlijk niets voorstellen.
Als lezer is het niet makkelijk om je in te leven in de karakters en mede daardoor is het geen boek dat je direct meetrekt in het verhaal om je niet meer los te laten. Integendeel, juist door het platte taalgebruik moet je af en toe afstand nemen.
Op tweederde van het boek gaat het verhaal pas echt lopen en komt de vaart en de spanning erin. Dat is ook het moment dat het boek een omslag krijgt en het wél moeilijk is om het weg te leggen. Het eind is dan ook verrassend en maakt dat het boek niet onder de noemer matig valt.

Meer recensies van Bianca Rijsdijk