We maken voor het eerst kennis met onze heldin, Alina Starkov, als ze aan de rand staat van de Schaduwvlakte, een groot stuk duisternis met mensenjagende monsters die al jarenlang Ravka in tweeën verdeeld. Alina is kaarttekenaar in het leger van de koning en staat op het punt om met een groep soldaten (inclusief spoorzoeker en beste vriend Mal) deze donkere vlakte over te steken. Wanneer ze de oversteek wagen gaat het mis, de vloot wordt aangevallen, er raken verscheidene mensen zwaargewond en in een poging om Mal te redden breekt er in Alina een kracht los die alles kan veranderen.

Wanneer de Duisterling, aanvoerder van het Grisha-leger, dit hoort, wordt Alina meegenomen naar het paleis om een opleiding te volgen tot officiële Grisha. Maar wanneer ze aan haar training begint, is niet alles zoals het lijkt.

Schim en schaduw neemt je mee in de wereld van Ravka om Alina's verhaal te volgen wanneer ze in training gaat bij het paleis en daar allerlei nieuwe mensen ontmoet. Wie kan ze vertrouwen en wie zijn er niet wie ze zeggen dat ze zijn?

In dit eerste boek van de Grisha-trilogie volgen we Alina Starkov. Vanuit haar eigen perspectief neemt ze de lezer mee tijdens haar reis naar de Schaduwvlakte, het paleis en andere delen van Ravka. Je leert haar kennen als een meisje dat altijd moe is en nooit zo op de voorgrond wil treden, maar dat alles veranderd wanneer de gespot wordt door de Duisterling. Ze is als wees opgegroeid in Ravka en dit speelt dan ook een grote rol in haar verhaal, met af en toe een flashback naar deze periode in haar leven. Door de ik-vorm waarin het verhaal is geschreven weet je op elk gegeven moment wat Alina denkt en voelt. Zo kun je je goed in haar verplaatsen en ze kans zelfs herkenbaar zijn voor sommigen. Bijvoorbeeld in de manier waarop ze op alle nieuwe dingen reageert.

Lees de rest van mijn recensie op mijn blog: biancasboekenplank.wordpress.com

Reacties op: Een introductie naar een groter universum

Schim en schaduw - Leigh Bardugo