Wat ik nou vind van 'Becky Breinstein ~ De gifbeker van Socrates

BibliophileSan 13 oktober 2019
Dit boek kreeg ik als recensie-exemplaar toegestuurd gekregen door Uitgeverij ten Have, waarvoor dank.

'Wat is wijsheid?'

'De gifbeker van Socrates' is het eerste deel van een serie waarin Becky haar leven op z'n kop zet met de grootste denkers uit de geschiedenis.

In dit deel wordt Becky van school gestuurd, nadat ze een blobvis diep in de ogen heeft aangekeken.
Ja, dat klinkt vaag he... maar toch is het zo.
Ze heeft een soort ontmoeting gehad met Socrates en daarna is ze vragen gaan stellen. Véél vragen. Net als Socrates deed.

Intussen is haar rivale Isabelle Tosti ontzettend blij, worden Becky's vrienden de Chucks óók van school gestuurd en is Becky's vader pannenkoeken voor een heel weeshuis aan het bakken.

Becky werkt aan een plan, niet omdat ze per se terug naar school wil, maar wel voor gerechtigheid.

En terwijl je dit avontuur van Becky en haar Tasmaanse Tijger Raymon de Demon leest, steek je heel wat op over de twee bekendste filosofen van de oudheid, Socrates en Plato.
Heel subtiel krijg je hun verschillende denkwijzen voorgeschoteld, geeft het boek je iets om over na te denken.

Wel denk ik dat je dit samen met je kind moet lezen: mijn zoon van 11, een veellezer, zou dit boek prima kunnen lezen, zou het voor zijn leeftijd misschien zelfs wat simpel taalgebruik vinden, maar er niet alles uithalen wat er in zit.

Ik zou dit boek als ouder dus zelf eerst lezen (sowieso vind ik dat áltijd een goed idee, weten wat je kind leest) en nadat je kind het dan heeft gelezen, het er met hem of haar over hebben:
'Snap je het idee van de grot van Socrates? Waarom kreeg hij de gifbeker? Wat hebben de "tosti-ijzers" te maken met Socrates' ideeën?'
Dán voegt het iets toe, alleen als leesboek, zonder de achterliggende gedachte, zou het een stuk minder zijn.

Het volgende deel van de Becky Breinstein serie heet 'Het ravijn van Nietzsche', ik ben erg benieuwd hoe dit uitgewerkt is!

Vooralsnog dus een leuke, originele manier om kinderen kennis te laten maken met filosofie, om ze aan het denken te zetten.

4 duimpjes

Meer recensies van BibliophileSan