Een absolute mustread!

BibliophileSan 10 oktober 2019
Dit boek kreeg ik als recensie-exemplaar toegestuurd door Harper Collins, waarvoor dank!

Het eerdere boek van deze schrijfster, 'De tattoeëerder van Auschwitz' heb ik niet gelezen, maar dat zal ik zeker gaan doen na het lezen van dit boek.
Niet alleen vanwege de fantastische schrijvelarij van Morris, maar ook omdat ik nieuwsgierig ben geworden naar het verhaal van Lale en Gita.

Want deze personen komen ook voorbij in dit boek en delen een geschiedenis met Cilka.

Cilka is 16 als ze in Auschwitz terecht komt. Daar laat een kampcommandant zijn oog op haar vallen en ze is gedwongen zich gedurende die tijd aan hem te geven.
Als de bevrijding dan eindelijk daar is, wordt Cilka echter beschuldigd van heulen met de vijand en wordt ze verbannen naar een strafkamp in Siberië.
15 jaar dwangarbeid, is het vonnis.
Hoewel ze zelf dus genoeg aan haar hoofd heeft, ontfermt Cilka zich al snel over Josie, een meisje dat ze ontmoet in de trein op weg naar het koude Noorden.
En eenmaal daar aangekomen vormt zich een band tussen de vrouwen in hut 29.

Een ontroerend, heftig, prachtig boek over een jonge vrouw die zich door de verschrikkingen van WO11 én een langdurig strafkamp in de nasleep ervan heen weet te slaan.
De constante angst voor het verlies van dierbaren, de angst om zich aan mensen te binden, hen te vertrouwen, en de angst om hoop te hebben, maar óók om die juist te verliezen.
Zonder sentimenteel te worden neemt dit boek je mee naar een aantal pikzwarte bladzijden uit de geschiedenis en laat je de barre omstandigheden ervaren aan de hand van de dappere, zorgzame Cilka.
Een meisje dat je in je hart sluit en nooit meer wil laten gaan.

Heather Morris schreef Cilka's geschiedenis aan de hand van getuigenissen van mensen die haar hebben gekend en van eigen onderzoek.
Toch lijkt het haast alsof ze Cilka zelf goed gekend heeft, zo persoonlijk, en respectvol is dit boek geschreven.
Een eerbetoon aan allen die deze gruwelijke omstandigheden hebben meegemaakt.
Ik kan niet anders zeggen dan: 'Lees dit boek!' Het is waarachtig mooi geschreven.
5 duimpjes !

Meer recensies van BibliophileSan