Superleuk!

BibliophileSan 25 oktober 2019
Zowel onze junior (11, brugklas gymnasium) als ikzelf zijn verzot op mythologie, bijzondere verhalen en oudheden. Egypte, Griekenland, de Inca's...
Dus dit boek stond al snel op ons verlanglijstje.
Beide zijn we dit jaar nog jarig, dus onze hoop was gevestigd op een gulle gever. Die kwam, eerder dan verwacht! Het is schijnbaar een familie-dingetje, want mijn moeder had het op het lijstje zien staan en kon niet wachten - ze vond het zelf een veel te leuk boek!
Dus bij deze nog een dikke dankjewel naar mam/oma Ennieweeeejj, het boek dus. Wat als eerste opvalt is de afmeting van het boek. Zie op de foto hierboven het potlood naast het boek, voor een idee van de grootte ervan (van het boek dus. )

Het is écht waanzinnig leuk! Op de eerste 50 blz staan labyrinten vól illustraties, namen, enz.
Ja, da's leuk, maar wat als dit je nu niets zegt?
Geen nood, want daar is aan gedacht:
Bij ieder labyrint staat een verwijzing naar een paginanummer met toelichting.

Er is voor de volledigheid zelfs een stamboom van de Goden en helden in het boek opgenomen.

De uitleg is beknopt, maar duidelijk. De verhalen, wezens, gebouwen en gebeurtenissen  worden in het kort uitgelegd op een manier dat kinderen vanaf een jaar of 10 dit prima zelf kunnen lezen, soms met een beetje uitleg wellicht.
Het boek is absoluut níet kinderachtig, ik heb het zelf ook met veel plezier gelezen, er wat van opgestoken én de labyrinten gevolgd.
En er achter gekomen dat mijn zoon daar beter in is dan ik.
Als we ooit nog eens ergens verdwalen (daar ben ík dan weer beter in), weet ik wie het op mag lossen

Terug naar het boek.
De vormgeving is erg mooi en uitnodigend, de pagina's met tekst worden omringd met een op een labyrint lijkende rand en daarbij komen de illustraties terug naast de titel van het onderwerp, wat het overzichtelijk maakt.

Het kleurgebruik door het hele boek is op één of andere manier passend bij het thema: niet te felle kleuren, maar meer als op oud Grieks aardewerk en schilderijen.

Natuurlijk zijn sommige verhalen behoorlijk gewelddadig, moord en mishandeling was de Grieken niet vreemd, dus oordeel als ouder zelf even van te voren of jouw kind daar tegen kan.

Wij hebben enorm veel plezier van dit boek en geven het dan ook zonder twijfel 5 duimpjes!

Meer recensies van BibliophileSan