De trilogie: de selectie/ de elite / de one

Voorspelbaar, zoetsappig en simpel.

Dat waren de vooroordelen die ik had over dit boek. Of eigenlijk; boeken.

3 titels in 1 band.

Toch zijn er massa's fans van deze serie, las ik dat het verfilmd gaat worden en begon ik me af te vragen of ik dan echt iets gemist had.

Nou vooruit dan maar: Bijna 800 pagina's had ik te gaan om een iets minder bevooroordeelde mening te vormen.

Het verhaal: in het land Illea (wat vroeger bekend stond als de Verenigde Staten) heerst een kastensysteem. De koninklijke familie behoort tot kaste 1, daklozen tot kaste 8.

De kasten ertussen bestaan uit diverse beroepsgroepen.

Zo behoort de familie van America tot de Vijven, de kunstenaars.

Haar buurjongen Aspen, met wie ze stiekem een relatie heeft, is een Zes. Dat is dan ook de reden dat de relatie stiekem is. Het is uitgesloten een relatie te beginnen met iemand uit een lagere kaste.

Behalve dan voor de kroonprins. De wet bepaalt dat als hij op een bepaalde leeftijd is, er sprake is van 'De Selectie'.

Uit het hele land mogen meisjes tussen de 16 en 20 jaar zich daarvoor  opgeven.

35 van hen worden op het paleis uitgenodigd en blijven daar, tot de prins een keuze heeft gemaakt wie zijn toekomstige vrouw én koningin van Ilea wordt.

Een soort 'The Bachelor' dus. Want natuurlijk worden de geselecteerde dames ook achtervolgd door camera's. Het hele volk leeft mee met de keuzes die prins Maxon maakt.

America wil niet meedoen. Ze heeft Aspen al.

Uiteindelijk gaat ze om haar moeder tevreden te houden, ze is er daarbij van overtuigd tóch niet uitgekozen te worden.  Maar omdat ruim 750 lege pagina's zo raar staan in een boek,  wordt ze dat natuurlijk wél.

34 meisjes die naar de hand van Maxon dingen... en America.

Zie hier: het voorspelbare, want natúúrlijk verandert ze van mening. En natúúrlijk is juist het dwarse van America hetgeen waar Maxon op valt.

Maar naast 34 afleveringen van 'The Bachelor', gaat het boek ook in op de politiek en de geschiedenis van het land. Hoe is de VS verworden tot Illea, met zijn bizarre kastensysteem?

Dat verhaal is wat vergezocht, maar vooruit. Het zorgt voor een achtergrond waarbij America nog meer kan shinen als 'meisje van het volk, van de gerechtigheid'.

En dan komt Aspen ineens weer in beeld, waardoor het een kruising tussen 'The Bachelor' en 'The Bold & the Beautiful' wordt, waarin America Ridge is, die door 2 partijen aanbeden wordt en niet kan/wil kiezen.

Goed, de uitkomst van het verhaal, die mag je zelf gaan lezen, maar mijn voorspelling 'Voorspelbaar, zoetsappig en simpel', daar sta ik nog steeds achter.

Toch las ik deze bijna 800 pagina's binnen 24 uur uit. Mede doordat je er niet veel over na hoeft te denken, het is en blijft een YA-romance, maar ook omdat het boek gewoon oprecht lekker wegleest!

Ideaal voor een lui weekend, je legt het makkelijk weg, en pakt het net zo makkelijk weer op, het is net je oude vertrouwde soapserie, maar dan speelt het zich af aan het hof; mooie jurken, sieraden, feestjes en knappe mensen.

Je leeft je even in in de 'problemen' van de hoofdpersonen en daardoor denk je even niet aan de was die nog gevouwen moet worden, de administratie/het huiswerk/de rommel die nog op je ligt te wachten.  Heerlijk ontspannen!

Dus ondanks mijn vooroordeel, dat niet onjuist bleek, heb ik het boek toch met heel veel plezier gelezen.

Geen onverdienstelijke score dus: 3,5duim

Meer recensies van BibliophileSan