Wat ik nou vind van 'Het vijfde meisje'?

BibliophileSan 21 oktober 2019
"SHIT!!!"
Dat was mijn reactie na het lezen van de laatste woorden in dit boek. Die woorden zijn namelijk (geen spoiler): 'Wordt vervolgd..'
En nu wil ik met heel veel plezier het vervolg lezen hoor, maar liever nog had ik nu meteen geweten hoe dit afloopt!

Dit tweede deel over rechercheur Sam Porter is een waardig vervolg op de hit 'Horen, zien, zwijgen'.
Wederom gaat Porter op jacht, want het verhaal was in 'Horen, zien, zwijgen' nog niet aan een eind gekomen.
Het is dan ook zeker aan te raden om dit eerste deel te lezen vóór 'Het vijfde meisje'.
Zelf had ik niet direct alle feiten meer paraat uit het eerste deel, maar tijdens het lezen van dit boek kwam het meeste wel weer boven. Zonder in herhalingen te vallen laat Barker heel subtiel nog even weten hoe het ook alweer zat. Ik denk echter dat dit zonder het eerste boek gelezen te hebben een onduidelijk gebeuren is.

Aan het eind van 'Horen, zien, zwijgen' redde Porter het ontvoerde meisje Emory, maar wist Anson Bishop te ontsnappen.
Geruchten dat Porter wellicht onder één hoedje speelde met Bishop, zorgden ervoor dat hij niet meer aan de zaak mag werken, en zich er ook privé niet meer mee bezig mag houden.
Maar deze zaak jeukt en Porter wil krabben...

Dan wordt er een meisje gevonden, vermoord. De politie verdenkt meteen Bishop, alhoewel de modus operandi anders is.
Porters oude team houdt zich ermee bezig, terwijl de FBI jacht maakt op 'de moordenaar van het Vierde Aapje'.

Intussen is Porter achter andere aanwijzingen aan gegaan, en die brengen hem op het pad van advocate Sarah Werner.
Samen begeven ze zich op het spoor naar Bishop.
En dan is er nog dat dagboek.....

Vanuit verschillende perspectieven volgen de gebeurtenissen elkaar razendsnel op, en als lezer volg je dat tempo vanzelf op door steeds rapper de bladzijden om te slaan.

J.D. Barker heeft ook nu weer de spanning op niveau weten te houden en tovert niet één, maar meerdere konijnen uit zijn hoge hoed.

Want mocht je van het eerste konijn misschien al voortijdig de keutels hebben ontdekt, wat er daarna komt kan niet anders dan een verrassing zijn, én een belofte voor nog veel meer goeds in het derde deel van deze reeks!

Eeuh... kan ik deel 3 al bestellen?

Meer recensies van BibliophileSan