Wat ik nou vind van 'In hechtenis'?

BibliophileSan 09 april 2020
Jaaaaa de nieuwste Nicci French! Natuurlijk moest die ook aan mijn collectie worden toegevoegd!

Zou het schrijversechtpaar het wéér voor elkaar hebben gekregen om zo'n ijzersterk boek neer te pennen?

De setting is in ieder geval weer eens heel anders;
Tabitha, een vrouw die in het verleden wel met mentale problemen te kampen heeft gehad, verblijft in de gevangenis. De reden? Ze heeft haar buurman vermoord.  Althans, dat beweert de politie. En al haar buurtgenoten beamen dat dat inderdaad bést zo zou kunnen zijn. Tabitha heeft werkelijk alles schijn tegen, maar zelf gelooft ze niet dat zij de dader is. Ze kan zich alleen de bewuste dag niet meer herinneren.

Als ze vermoedt dat ook de haar aangewezen advocaat haar niet gelooft, ontslaat ze deze en besluit ze haar verdediging zélf op zich te nemen.
Zonder ervaring, herinneringen en ook maar een flauw idee wat dat inhoudt.
Het resultaat is een heerlijk menselijke, ontwapenende gang van zaken van haar kant in de strenge Britse rechtbank, waar ik als lezer hartelijk om heb kunnen lachen.

Dat ook haar dorpsgenoten niets menselijks vreemd is, daar komt Tabitha al snel achter. Gelukkig heeft ze een (wat ongebruikelijke) adviseuze achter de hand, en slaat ze zich moedig door de rechtszaak heen.
De grote vraag blijft natuurlijk: Heeft Tabitha de moord nou gepleegd?

Een ander boek dan we gewend zijn van Nicco French. Verfrissend, wat luchtiger, zonder in te leveren op spanning.
Een boek dat je wil blijven lezen, want A. Wie pleegde de moord? B. Hoe brengt Tabitha het er van af in de rechszaak? en C. Hoe liggen de verhoudingen tussen de dorpsbewoners nu precies?

Ik vond het een tof boek, dat ik binnen no time uit had.
De score? 5 duimpjes hoor!

Meer recensies van BibliophileSan