Wat ik nou vind van 'Reset'?

BibliophileSan 10 juli 2019
Wauw! Dat vat dit boek zo ongeveer wel samen. Gewoon: Wauw!
Eerder was ik al enorm onder de indruk van 'Dark Matter' van deze auteur, en nu van 'Reset' wederom.
Geen boeken die je moet gaan zitten lezen met veel afleiding om je hen, want je aandacht erbij houden is wel soort van vereist.

In 'Reset' heeft neurowetenschapper Helena Smith enorm haar best gedaan om iets uit te vinden waardoor herinneringen bewaard kunnen blijven. Haar moeder met Alzheimer is haar drijfveer.
Ze krijgt daarbij alle hulp van miljonair Marcus Slade.
Haar uitvinding blijk echter méér dan ze had kunnen voorzien; herinneringen kunnen niet alleen worden herbeleefd, maar ook worden herzien.
Maar je kunt je voorstellen dat als één iemand besluit om het verleden te veranderen, dit ook gevolgen heeft voor degenen om hem heen. En de mensen dáár weer omheen. Enzovoort...
In dit geval is het echter ook nog zo, dat op het moment dat in de oorspronkelijke tijdlijn iemand besluit het verleden te veranderen, op datzelfe tijdstip in de nieuwe tijdlijn ook de herinneringen aan de oorspronkelijke terugkomen.
De wereld is in verwarring, door het FMS, het False Memory Syndrom, dat er heerst en dat vermoedelijk besmettelijk is. Hoe dit ineens bestaat weet niemand, behalve zij die van de stoel (de uitvinding van Helena) weten.
Gelukkig is dit maar een select gezelschap, want je kunt je óók voorstellen wat grootmachten zouden kunnen doen als ze wisten van deze mogelijkheden...

Barry is rechercheur en heeft twaalf jaar geleden zijn dochter verloren. Zijn vrouw Julia en hij zijn niet lang daarna uit elkaar gegaan, maar spreken af op de verjaardag van hun dochter. Ze halen herinneringen aan haar op en vragen zich af hoe zij nu geweest zou zijn, als zij niet 12 jaar geleden zou zijn gestorven...

'Blown away', dat is wat ik ben. Want ongelooflijk, je moet dit 1.) maar kunnen bedenken en 2.) zo kunnen opschrijven dat het voor de lezer nog te volgen is.
Niet de makkelijkste materie, evenals in zijn boek Dark Matter, dat erover gaat dat bij iedere keuze die je maakt, er een alternatieve werkelijkheid ontstaat voor de keuze die je níet maakte.

Ik heb niet eerder boeken gelezen zoals die van Blake Crouch, ik vind ze bijzonder, apart, bizar goed uitgewerkt, boeiend en daarbij dus prettig leesbaar.
Het houdt je aandacht meer dan vast (want heel eerlijk: ik was steeds bang dat als ik het weg zou leggen, ik het niet meer zou snappen als ik het weer op zou pakken... want in welke tijdlijn zitten we nu ook alweer?) en ik kan nu alweer niet wachten om een volgend boek van deze schrijver te lezen.

Respect voor het schrijversbrein van dhr Crouch!
'Reset' is imo wederom een mustread: 5 duimpjes!

Meer recensies van BibliophileSan