Wat ik nou vind van 'Voltooid'?

BibliophileSan 02 november 2019
Dit is het tweede boek van Mariska Overman, met als hoofdpersoon Isabel Dieudonné.
Eerder las ik haar derde boek in deze reeks al, 'Verdoemd', dat ik 4 duimpjes gaf.

Het eerste deel, 'Hoofdzaak', moet ik nog lezen.
'Móet', ja. Want de gebeurtenissen uit dat eerste boek liggen wel ten grondslag aan alles wat erna gebeurt met betrekking tot Isabel.
Desalniettemin kun je de boeken prima afzonderlijk van elkaar lezen, dat heeft de schrijfster prima gedaan.

In dit boek wordt Isabel, specialist postmortale zorg, gevraagd te assisteren bij en moordzaak. Als ex-rechercheur kent ze het klappen van de zweep en schiet ze haar voormalige team graag te hulp.

Het betreft een oudere man die in het bos gevonden is, met in zijn borst een tak gestoken. Daaraan hangt een witte vlag met het woord 'KLAAR'.
Wat is de betekenis van dat woord in deze situatie? Welke boodschap wil de moordenaar afgeven?
Het team moet alles op alles zetten, niet alleen vanwege de nieuwe officier van justitie die resultaten wil zien.

Naast Isabels roerige privé leven, krijg je als lezer ook één en ander mee van dat van haar collega's:
Sven, Menco, Peter en Damon.
Persoonlijk had ik graag ook meer over Harry's visie op zaken willen lezen, maar helaas.

Net als in 'Verdoemd' schuwt Overman heftig maatschappelijk thema niet.
Ik lees mijn boeken alléén, maar kan me voorstellen dat in het geval van bv. een boekenclub, dit aanleiding kan geven tot goede gesprekken en discussies. Zoveel mensen, zoveel meningen tenslotte.
Daarbij neemt de auteur niet direct een stelling in wat betreft dit thema, wat zorgt dat het niet belerend over komt. Integendeel.

Ook in dit tweede deel zijn regelmatig songteksten te vinden die het humeur van Isabel weerspiegelen.
Leuk detail.

Maar óók net als bij 'Verdoemd', snap ik na het lezen van het boek de cover niet. Ik vind daar geen connectie met het verhaal in.

Tijd voor de score:
Ik geef ook 'Voltooid' met veel plezier 4 duimpjes.
En nu zorgen dat ik 'Hoofdzaak' in huis krijg!

Meer recensies van BibliophileSan