Wat ik nou vind van 'Waanidee'?

BibliophileSan 03 november 2019
Als elfjarig jongetje verliest Victor Bronckhorst zijn ouders en komt hij bij zijn geliefde opa en oma te wonen.
Opa leert hem alles wat belangrijk is in zijn leven, is zijn mentor en steun en toeverlaat.

Als volwassen man, met al het geld dat hij zich kan wensen, leeft Victor nog altijd naar de ideeën van zijn opa.
Hij nodigt een aantal mannen uit waarvan hij weet dat ze hem niets kunnen weigeren en die hem kunnen helpen met zijn plan.

Als er een nieuwe wet doorgevoerd wordt, staat een groot deel van de bevolking hier niet achter.
Maar van een keuze blijkt geen sprake.

Als er dan niet veel later sprake is van honderden onverklaarbare sterfgevallen, breekt de chaos pas echt uit.

Wat een eng boek!
Geen monster of geest is zo eng als deze mogelijke realiteit...
Realiteit?  Ja, want angstig genoeg zou dit zómaar waarheid kunnen worden.
Laten we daar echter vooral niet vanuit gaan, maar laten we vooral óók blijven nadenken en niet onnadenkend de massa of de leiders van dat moment  volgen.

De compleet gestoorde hoofdpersoon uit dit boek is briljant geportretteerd door de auteur van dit boek.
Zijn geschiedenis is wellicht wat vergezocht, maar uit de geschiedenis kunnen we opmaken dat de realiteit vaak nog veel vreemder is dan fictie, dus vooruit.

Een goede toevoeging in de massahysterie die losbreekt, vind ik het persoonlijke verhaal van Marcia & René en de korte kennismaking met Diana.
Dit maakt dat je als lezer nog veel meer in het verhaal komt te zitten.

De mannen die Bronckhorst helpen met zijn plan zijn ook goed neergezet, hun gedachtengang en hoe die zich ontwikkelt in de loop van het verhaal.

En dan is er natuurlijk nog het rechercheteam dat volkomen onderbezet de onmogelijke taak heeft uit te zoeken wat er in hemelsnaam allemaal speelt.
Het team bluft en mazzelt zich er af en toe doorheen, wat het wat minder geloofwaardig maakt, maar je gunt hen het succes zo dat je dit voor lief neemt.

Het mag duidelijk zijn dat ik erg positief ben over dit boek. Ik las nog niet eerder iets van Karin Hazendonk,  maar dat ben ik wél van plan om vaker te doen!
'Waanidee' krijgt van mij een dikverdiende 4,5 duim!

Meer recensies van BibliophileSan