Een prachtig verhaal

boekenbeschrijfster 21 oktober 2020
Gaby Rasters vertelt het verhaal van ‘Hemelse modder’ voornamelijk vanuit Iselle. Je leest haar gevoelens en gedachten, waardoor je haar steeds beter gaat leren kennen. Tussendoor lees je brieven van Dagmar aan haar moeder, waardoor je ook dit personage steeds beter gaat begrijpen. Die brieven zijn heel bijzonder om te lezen, vooral omdat ik ook wel eens een brief aan mijn overleden vader schrijf. Die hoofdstukken kwamen hierdoor wel even extra binnen bij mij.

Rasters weet het heftige verhaal van de zussen op een mooie en realistische manier weer te geven. Het lijkt me zo heftig om op zo’n jonge leeftijd je beide ouders te verliezen. De auteur laat zien dat zo’n gebeurtenis tekenend is voor je leven. Je staat daardoor anders in het leven dan leeftijdsgenootjes die dat niet hebben meegemaakt. De strubbelingen waar beide zussen mee te maken hebben, is interessant om te lezen… met name hoe ze daar allebei op een hele andere manier mee omgaan.

‘Hemelse modder’ is een prachtig verhaal dat je niet onberoerd laat. Regelmatig zal er een traantje in je ogen staan bij het lezen van een bepaalde passage.

Meer recensies van boekenbeschrijfster