‘Simon vs.’ is een prachtig, ontroerend, boeiend en geweldig boek. Becky Albertalli laat je nadenken en lachen tegelijkertijd. Je leeft met Simon mee en leert hem steeds beter kennen omdat het verhaal vanuit de ik-persoon is verteld. En je gaat je als lezer ook afvragen waarom hij wel moet vertellen dat hij op jongens valt, maar dat het niet had gehoeven als hij op meisjes zou vallen. Waarom is dat eigenlijk de standaard in onze maatschappij?

De mailwisseling tussen Simon en Blue zijn mooi en soms zelfs inspirerend. Zonder dat ze elkaar kennen, hebben de twee jongens heel veel aan elkaar. Langzaamaan bloeit er een liefde op, ook al weten ze niet wie de ander is. Samen met Simon ga je natuurlijk wel op zoek naar Blue, maar wie het nu echt is…? Als de ontknoping nadert, heb je ontzettend zin in oreo’s..., en wil je aan de ene kant door blijven lezen om op al je vragen antwoord te krijgen maar aan de andere kant wil je nog geen afscheid nemen van Simon.

Albertalli geeft een duidelijke boodschap mee aan haar lezers: het gaat niet om de buitenkant, maar om de inhoud. Dat komt bijvoorbeeld ook naar voren met de kaft van het boek. Het boek kent twee verschillende kaften (rood en blauw) en één ISBN. Als je het boek bestelt (en niet in de boekhandel meteen kan uitzoeken), weet je niet welke kaft je krijgt. Maar het maakt niet uit of je het blauwe of het rode boek leest, de inhoud is hetgeen dat telt.

Reacties op: Geweldig boek!

Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld - Becky Albertalli
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 13,99 Bestel het e-book € 9,99