Jeroen Windmeijer

BoekenvanBe 15 mei 2022

Jeroen Windmeijer had best mij geschieenisleraar mogen zijn vroeger, want ik denk dat hij heel goed kan vertellen. Ik ben dan ook al vanaf zijn eerste boeken een fan, maar in dit boek stelt hij een beetje teleur.
"De stenen goden" speelt zich zowel in Middelburg als op Paaseiland af.
Monique is de hoofdrolspeler en Windmeijer heeft hoofdrolspelers wel eens sterker neer weten te zetten. Zij houdt een tentoonstelling over de Jacob Roggeveen (die ontdekte Paaseiland), maar dat stuit op de nodige weerstand vanuit (hoe kan het ook anders?) de religieuze hoek.
Als de - spoiler verwijderd door de Hebbanredactie - , heeft Monique een groot probleem en moet ze er alles aan doen om de tentoonstelling te redden.
Hierin slaat het verhaal een beetje door, vind ik, maar het kan de liefhebber van interessante weetjes zoals over Paaseiland, vast nog genoeg bekoren.
Het einde zou je niet aan hoeven zien te komen, maar ik ken Windmeijer intussen te goed vrees ik. Het einde is desalniettemin origineel.

Meer recensies van BoekenvanBe