Prachtig en aangrijpend

Bonnie 24 augustus 2019
Wanneer hun vader voor zijn werk wordt overgeplaatst, verdwijnt hij nagenoeg uit het leven van de 4 broers Ikenna (15), Boja (14), Obembe (12) en Ben(jamin) (10). Nu ze niet langer onder het strenge toezicht van hun vader staan, gaan de 4 jongens op onderzoek uit. Ze besluiten vissers te worden en gaan vissen in de rivier de Omi-Ala die voor alle dorpelingen verboden is. Vroeger was de rivier heilig en werd ze vereerd. Nu wordt ze gezien als gevaarlijk nadat een aantal mensen erin zijn verdronken. 5 weken lang genieten de jongens van hun heimelijke bestaan als vissers. Dan ontmoeten ze de dorpsgek Abulu bij de rivier. Hij wordt door veel dorpelingen gevreesd. Enerzijds vanwege zijn onaangepaste gedrag, maar ook omdat hij soms griezelig nauwkeurige voorspellingen doet. Tijdens hun ontmoeting voorspelt Abulu dat Ikenna door een visser vermoord zal worden. In de weken na de voorspelling verandert Ikenna. De voorspelling krijgt hem steeds meer in zijn greep. Dit ontketent een aantal tragische gebeurtenissen en laat de lezer achter met de vraag ‘is dit zo gelopen omdat het al vast lag, of heeft de voorspelling ervoor gezorgd dat het zo gelopen is’.

‘Ik hoorde ooit dat wanneer de angst greep krijgt op iemands hart, het die persoon verzwakt.’ – blz. 112

‘De verboden rivier’ geeft een mooie invulling aan het thema ‘vrije wil’. Ik welke mate zijn wij als mensen vrij om te bepalen wat er gebeurt. Liggen al onze keuzes en beslissingen al vast? Lopen we alleen het pad dat iets of iemand anders al voor ons heeft vastgelegd? Of maken we het pad terwijl we lopen? Bepalen wijzelf onze richting? Hebben we invloed op de manier waarop onze levens verlopen? Obioma vertelt een verhaal dat nauw met deze vragen samenhangt, maar laat de conclusie over aan de lezer.

Naast het thema ‘vrije wil’ hebben ook relaties een belangrijke plek in dit verhaal. De band tussen beide ouders, tussen de broers en tussen de kinderen wordt prachtig belicht. De personages krijgen een mooie diepgang. Als lezer leer je de 4 jongens echt kennen, waardoor je je goed kunt inleven in de keuzes die ze maken en de dingen die ze doen.

‘De verboden rivier’ is opgedeeld in hoofdstukken met een titel, soms vergezeld van een Igbo-gezegde of andere passende quote, die een duidelijk stukje tijd of gebeurtenis afbakenen. Dit zorgt ervoor dat de chronologie van het verhaal goed te volgen is.

Het is Obioma gelukt om met prachtige beschrijvingen de omgeving van het de jongens, een stad of dorp in Nigeria, tot leven te wekken, zonder te vervallen in ellenlange beschrijvingen. Ook het leven in Nigeria in het algemeen, met zelfs kleine snippers politiek rond de presidentsverkiezingen van 1993, wordt mooi en duidelijk neergezet.

‘De verboden rivier’ met als oorspronkelijke titel ‘The Fishermen’ is inmiddels vertaald in 27 talen en heeft diverse prijzen gewonnen.

Spanning: 3
Plot: 4
Leesplezier: 4
Schrijfstijl: 4
Originaliteit: 4
Psychologie: 4

Ik geef ‘De verboden rivier’ van Chigozie Obioma 4 sterren.

Meer recensies van Bonnie