De reis van Syntax Bosselman

Books and Blogs 25 augustus 2019
Ik ben altijd al dol op geschiedenis geweest. Verhalen over de geschiedenis vind ik daarom helemaal te gek. Toen ik dit boek in de bibliotheek zag liggen was het voor mij een absolute must om mee te nemen.

Dit boek is voor de leeftijd van 10 t/m 14 jaar. Daardoor leest het prettig weg. Het is informatief en sluit aan bij wat ik vroeger leerde over de slavernij. Sterker nog het is een verlengde van wat ik heb geleerd. Een boek wat in iedere bovenbouw van de basisschool gelezen moet worden. Omdat je het boek op verschillende manieren kunt lezen nodigt het uit om  het er nog eens bij te pakken.

Jaren was Nederland trots op wat zijn ontdekkingsreizigers in de Gouden eeuw hebben bereikt. Nu wordt steeds duidelijker hoeveel van die rijkdom is verdiend over de ruggen van tot slaaf gemaakte mensen. Waarom deed Nederland mee aan de slavernij ? Hoe kon dit lelijke stuk uit de geschiedenis zo lang verborgen blijven ? En wie waren de hoofdrolspelers ?

In dit boek doen Michiel de Ruyter, Jan Pieterszoon Coen en Johan Maurits van Nassau hun verhaal. Maar de echte hoofdpersoon is Syntax Bosselman, die de slavernij aan den lijve ondervond op een plantage in Suriname. In 1883 werd hij met 27 landgenoten naar Amsterdam gehaald voor de wereldtentoonstelling. Niet als eregast, zoals beloofd, maar om hem tentoon te stellen aan het Nederlandse publiek. Samen met de dertienjarige Kodjo ontdekt hij hoe ingewikkeld het is om zwart te zijn in een land vol witte mensen.

De reis van Syntax Bosselman is een verzameling indrukwekkende geschiedenisverhalen, maar ook een persoonlijk verslag van de zoektocht die Arend van Dam maakte naar de mensen achter de geschiedenis. Met historisch fotomateriaal en illustraties van Alex de Wolf.

Het onderwerp slavernij is nog steeds actueel, een open hoofdstuk zoals Arend het noemt.
je kunt dit boek op verschillende manieren lezen : gewoon van begin tot eind, of :

- Lees alleen de hoofdstukken die beginnen met '1883'als je de belevenissen van Syntax en de anderen in Amsterdam wilt volgen.

- Lees alleen de geschiedenisverhalen. In grote sprongen reis je door de tijd, van het jaar 1590 tot en met de afschaffing van de slavernij in 1863.

- Wil je weten hoe het boek is ontstaan ? Lees dan alle commentaren, brieven, reisverslagen, interviews en e-mails die tussen de verhalen door staan. Zo kom je alles te weten over de bronnen waarop Arend de verhalen heeft gebaseerd en hoe zijn eigen reis door de tijd heen is verlopen.

Hoe kan het dat een man, jarenlang als slaaf behandeld en eindelijk vrij. Op een boot gezet wordt. En vervolgens in een houten barak moet leven en met 27 landgenoten in een circustent moet optreden. Alsof ze hun dagelijkse leven leiden in hun land van herkomst.
Ze zijn vrij, kunnen de stad in als zij willen, kunnen een biertje drinken, het Rijksmuseum bekijken, wat op dat moment nog in aanbouw is.

Wat we nu het Museumplein noemen, was toen een kale vlakte. Het hele terrein stond vol met tijdelijke gebouwen van hout en zeildoek. Nederland liet trots zien wat het allemaal had bereikt in de wereld. Er waren ook paviljoens waar andere landen hun spullen lieten zien : Engeland, Frankrijk, China, Japan, Amerika...

Door hun vindingrijkheid verdienen Syntax en zijn mensen geld en houden na een jaar genoeg over om cadeaus mee naar huis te nemen en een nieuw bestaan op te bouwen.
Maar is de manier waarop dit alles is verlopen wel oké ?

Meer recensies van Books and Blogs