Heerlijk debuut, 5 sterren waardig

BookAHolic010 24 juli 2019
Flaptekst
Als de jonge studente Julia ongepland zwanger blijkt te zijn, staat haar wereld op z’n kop. Want in haar drukke en onbezorgde leventje van afstuderen, werken en uitgaan is totaal geen plaats voor een baby. Tot overmaat van ramp wil Arthur, de biologische vader, niets van de baby weten. Toch besluit Julia om de baby te houden. Vervolgens maakt ze – tegen wil en dank – kennis met de wondere wereld van zwangerschapskwaaltjes, positiekleding en kinderwagens. En terwijl Arthur haar keihard laat vallen, kan ze terugvallen op de onvoorwaardelijke vriendschap van haar vriendinnen Nora, Hella en Marleen.

Ik ben ontzettend verrast door dit semi-autobiografische debuut van Kim Bonefaas. Het is een roman waar alle emoties in terug komen en daar zat voor mij de verassing. Dat effect hebben namelijk lang niet alle boeken.
Het is een realistisch boek. Het zou je zomaar kunnen gebeuren in je jongere jaren, zwanger en single zijn dus.
Het boek is ontroerend. Kim Bonefaas beschrijft de gedachtes en emoties van Julia zeer levendig, zo krijg je echt een kijkje in haar brein en zie je ook het spanningsveld van haar keuzes en de reacties van haar omgeving (oma/arthur).
Daarnaast is het boek grappig. Julia zegt wat ze denkt of denkt wat ze zegt. Meerdere keren echt in een deuk gelegen.
De korte hoofdstukken en het verspringen van de scenes; dan een hoofdstuk dat zich afspeelt op de universiteit met alles wat daarbij hoort, dan een hoofdstuk op haar werk met andere karakters etc (op Koos wordt volgens mij iedereen een beetje verlieft) en dan komt Arthur weer eens langs (gaan je haren van overeind staan, wat een loser is dat) .
De finale is de bevalling. Dat is zo waarachtig goed geschreven dat ik er de rest van de dag nog aan heb gedacht. Tranen heb ik niet in kunnen houden.
Kortom een heerlijk boek wat je echt niet meer gaat wegleggen als je er eenmaal aan bent begonnen.
Jammer dat er nog geen vervolg is.