Uitstraling

De achterflap is lang, maar geheimzinnig. Wat is het programma precies? Waar worden ze zwakker door?

"De enige remedie tegen de epidemie is het volgen van... Het Programma."

Dit zinnetje staat op de kaft. Ook dat maakte me nieuwsgierig. Het is een trilogie en dit is het eerste deel.

Inhoud

Dit boek, met deze epidemie, is zo geloofwaardig, mooi en realistisch. Je leest vanuit het perspectief van Sloane, al vanaf het begin. Eerst gaat het grotendeels goed. Sloane, James en Miller zijn goed bevriend. James is de vriend van Sloane. Lacey, de vriendin van Miller én een goede vriendin van Sloane, naar het Programma moet gaat het steeds slechter met Miller, James en Sloane. De symptomen hadden ze over het hoofd gezien. Donkere tekeningen in schriften, donkere wallen onder hun ogen.

Sloane zelf komt ook in het Programma terecht en er gebeuren duistere dingen. Te veel medicijnen en vastgebonden worden als je niet meewerkt. Het wordt geheimgehouden en alleen de resultaten (100% werkend) wordt verteld. Ondanks dat sommige dingen behoorlijk ingewikkeld zijn is alles erg duidelijk uitgelegd zonder dat het langdradig wordt en ook wordt je niet van het verhaal afgehouden.

"Dokter Francis fronst en kijkt me bezorgt aan. 'Iedereen die hier komt is erg ziek.'
'Daar gaat het niet om,' zeg ik. 'We horen een keuze te hebben.'
'Maar hoe kun je nou een verstandige keuze maken als je in de war bent door de ziekte? Het is een infectie, Sloane. Imitatiegedrag. En wij zijn het enige geneesmiddel.' Hij zwijgt alsof hij zich realiseert hoe kil klinkt."

Je voelt mee met de wanhoop van Sloane. Net als veel andere denkt ze dat ze beter dood kan gaan dan meedoen aan het Programma. Ze doet er alles aan om er zo snel mogelijk weg te kunnen. Maar als ze langzaam alles vergeet wordt ze wel vrolijker.

"Maar ik herinner me ook de blik op het gezicht van de programmeur toen hij me kwam halen - zijn roofzuchtige gestaar. Hij had op dit moment gewacht, wilde me hiernaartoe brengen. Nee. Het Programma geneest niet. Het is mijn einde."

Het boek gaat wel in een rap tempo door. Er gebeurt veel in alle 398 pagina's. Ik wil deel 2 en 3 ook graag lezen. Dit eerste deel heeft me erg nieuwsgierig gemaakt. Het is een boek vol spanning, vriendschap, romantiek en verdriet. Het is goed uitgewerkt en alles is mooi beschreven. Dit Young Adult boek is een echte aanrader!

5/5 sterren

Op deze link vind je mijn blog en de rest van de recensie
ook zijn er veel andere boekentips!
Op Instagram: BooksAndParis_

Reacties op: recensie het Programma