Er zijn twee grote verhaallijnen, namelijk die van Emily, die op de plantage woont en het niet eens is met hoe haar vader de slaven behandeld. Haar vader luistert niet naar Emily en de ruzies worden steeds heftiger. Ondanks een dreigende storm moet ze toch terug naar Engeland. De andere verhaallijn is die van Cornelis, de scheepsjongen op Volle Maen. Yao is ook een personage met een grotere verhaallijn binnen die van Cornelis. Soms lees je een stuk vanuit zijn perspectief. Ook wissel je som met perspectief met de chirurgijn of een van de andere personages. De verhaallijnen komen steeds meer samen en allebei willen ze uit alle macht iets doen. Toch vinden de meeste andere personages geld belangrijker, het geld dat de slaven hun opleveren.

"Er zijn maar twee soorten mensen op de Volle Maen: zij die geld moeten opbrengen, en zij die geld willen verdienen. Niemand zet voor zijn plezier een voet op een slavenschip."

Het verhaal berust op waarheden. De gruwelijkheden die aan boord van dit schip gebeuren zijn daarom ook niet alleen spannend, maar ook erg interessant om te lezen.

De schrijfstijl voelt vrij 'volwassen' aan, waardoor niet alleen kinderen, maar ook Young Adult dit boek met plezier kunnen lezen.

"Sambo aarzelde even. 'Ik hoor hier thuis, juffrouw Emily. Dit is de enige plek die ik heb. Ik ben niet zoals Joseph. Die woont met zijn hoofd nog steeds in Afrika. Die denkt dat hij nog altijd Kwami, de houtbewerker, is. I ben oud, ik ben bijna vergeten hoe het vroeger was.'"

Het is een prachtige historische roman. Het is een realistisch boek en met de personages die zo lang geleden hebben geleefd kun je je echt inleven. Emily en Cornelis zijn personages die me echt aanspreken. Ze hebben een gezond verstand, zijn strijdlustig en hebben een goed hart.

Kortom het is een echte aanrader als je het leuk vindt om historische romans te lezen. Het blijft spannend en je gaat vlot door het verhaal heen.

Kijk ook eens op mijn boekenblog: https://booksandparis.blogspot.com/

Reacties op: Recensie Volle Maen

Volle Maen - Luc Hanegreefs