Spannende roadtrip met een origineel plot en een verrassend einde

Voor www.vrouwenthrillers.nl heb ik dit boek mogen lezen en recenseren.

Michael en Megan Fitzgerald zijn geadopteerd door een succesvol echtpaar, zij klinisch psycholoog en hij psychiater. Zij hebben Michael en Megan grootgebracht in een experimentele omgeving, waardoor zij enkel nog elkaar vertrouwen. Wanneer Michael op een dag thuis komt treft hij het lichaam aan van een onbekende vrouw in zijn badkuip. Hij belt direct de politie, maar als die bij hem op de stoep staat hebben ze bewijs dat Michael het slachtoffer wel degelijk kende. Waarom kan hij zich dat niet herinneren? Iemand speelt een gruwelijk spel met hem en terwijl Michael wordt afgevoerd naar het politiebureau, zet Megan alles op alles om haar broer vrij te pleiten. Maar het dodental loopt op en de moorden herinneren steeds meer aan hun angstaanjagende verleden. Hoe goed kent zij haar broer echt? LAPD Detective Garrett Dobbs en FBI-agent Jessica Gimble bundelen hun krachten om de geheimen van de Fitzgeralds te ontrafelen en de dader te ontmaskeren voordat er nog meer slachtoffers vallen.

James Patterson is een Amerikaanse auteur en is vooral bekend om zijn succesvolle thrillerreeksen over Alex Cross en de Women’s Murder Club. Een aantal van zijn boeken zijn verfilmd en onder andere Kiss the girls werd een ware kaskraker. ‘De kustmoorden’ schreef hij samen met J.D. Barker. Deze begon zijn carrière als journalist en bracht in 2012 zijn eerste boek uit. In Nederland kennen we hem van de succesvolle trilogie met Sam Porter in de hoofdrol.

De hoofdpersoon in ‘De kustmoorden’ is Michael Fitzgerald. We volgen hem vanaf het moment dat hij thuis komt in een nat huis, veroorzaakt door een overstromende badkuip waarin het een lichaam van een jonge vrouw ligt. Zonder twijfel belt Michael de politie, maar al snel lijkt alles zich tegen hem te keren en wordt hij gezien als dader van de moord. Michael heeft regelmatig te kampen met zware hoofdpijnen, welke ook van tijd tot tijd black-outs veroorzaken. Hierdoor twijfelt hij aan alles. Ook aan of hij wel zo onschuldig is als hij denkt… Michael is neergezet al een jongeman waar je gedurende het verhaal sympathie voor krijgt door het geen dr. Bart hem heeft laten ondergaan in zijn jeugd.

Het verhaal van Megan Fitzgerald lezen we vanuit haar schriftelijke verklaring aan FBI-agent Jessica Gimble, welke door het boek heen verwerkt zit. Megan vertrouwt blind in de onschuld van haar broer Michael en helpt hem in zijn vlucht voor de politie. Maar ook gaande weg begint zij te twijfelen aan hem… Het verhaal van Michael en Megan wordt afgewisseld met hoofdstukken vanuit de personages Dobbs, Gimble en dr. Rose, de adoptiemoeder. Alle hoofdpersonages in het verhaal zijn stuk voor stuk uitgewerkt in eigenzinnige karakters die je steeds een beetje beter leert kennen. De verhaallijnen van Dobbs en Gimble zijn nog niet klaar, maar ‘De kustmoorden’ is dan ook het eerste deel in een nieuwe reeks met deze LAPD Detective en FBI-agent.

Vanaf de eerste bladzijde zit er tempo in het verhaal en wordt de spanning steeds verder opgebouwd. Door de korte hoofdstukken, 150 in totaal, en het feit dat je vanuit verschillende perspectieven leest, blijf je geboeid en nieuwsgierig naar hoe dit gaat aflopen. En waar je op een zeker moment overtuigd bent te weten hoe de vork in de steel zit, weten Patterson & Barker je volledig te verassen met een origineel plot en spectaculair einde van het verhaal.

“James Patterson & J.D. Barker nemen je mee op een waanzinnig spannende roadtrip van een man op de vlucht, voor zijn verleden en het heden. Een echte pageturner met een origineel plot en verrassend einde.”

Meer recensies van books.plants.breda