Wauw een geweldig jeugdboek!

bookstamel 30 april 2020
Laten we beginnen met de cover van het boek want deze alleen is alweer te gek. Zoals we kennen van de stijl van Dianne Arentsen kiest ze ook hier weer voor een kleur. Elena Grielaard ontwierp ook weer deze cover ik ben een groot fan van haar art-work. Een leuk weetje is misschien dat Elena Grielaard de schoonzus is van Dianne Arentsen.

Maar goed genoeg over de cover door naar het boek. En jeetje ik weet eigenlijk niet eens waar ik moet beginnen want Fort Enigma is niet alleen een prachtig boek met een goed doordacht verhaal. Nee fort Enigma is een ware ontdekkingsreis als lezer begin je namelijk niet gewoon simpel weg bij het eerste hoofdstuk om vervolgens door te gaan naar hoofdstuk 2,3, enz.

Nee Fort Enigma van Dianne Arentsen is onderverdeeld in kamers. Als lezer ga je kris kras door deze kamers in het boek heen. Zo zit je in kamer 2 om opeens in kamer 14 uit te komen. Je vraagt je vast af hoe je dan kunt ontdekken in welke kamer je moet wezen. Nou dat is eigenlijk heel simpel in elke kamer kun je opdrachten maken en deze opdrachten wijzen je naar een nieuwe kamer toe. De opdrachten zijn soms erg makkelijk een andere keer weer best heel moeilijk. Ja ook ik als volwassen moest soms mijn hersenen hard laten kraken.

Mocht je nu echt niet uit de opdrachten komen dan kun je altijd achter in het boek spieken naar de antwoorden. Maar hé dat bederft natuurlijk wel alle pret van deze ontdekkingsreis. Je kunt de opdrachten gewoon in het boek zelf maken of in een notitieboekje zoals ik deed in het prachtige Fort Enigma notitie boekje wat ik van Dianne Arentsen kreeg.

Of je kunt gebruik maken van de QR code die je vooraan in het boek vindt. Met deze code kun je alle puzzels en bijlages ook online downloaden en uitprinten. Maar zo staan er ook qr codes in waarmee je spelletjes kunt spelen in bijv de speelkamer online.

Dit boek is dus echt ontzettend goed en knap ik elkaar gezet. Dit boek heeft Dianne Arentsen echt geniaal bedacht. Ik wou dat er zulke interactieve boeken waren geweest toen ik nog een jong meisje was. Ik ben dan ook van mening dat Fort Enigma in geen enkel huishouden met tieners mag ontbreken. Het boek krijgt een dikke 10 van mij.

Heel veel liefs,

Meer recensies van bookstamel