Goed onderbouwd verhaal met een fijne dosis spanning

Bren Medusa de wit 17 oktober 2019

Drie kleine leugens is de tweede en nieuwste thriller van de hand van Laura Marshall, die al eerder met haar debuut Vriendschapsverzoek een doorslaand succes bleek te zijn. Ik was dan ook heel erg benieuwd naar dit boek.

“Ik weet wat er die avond gebeurde.
Ik weet wie er wraak wil nemen.
En als Sasha mee is genomen, ben ik dan de volgende?”

Het boek wisselt tussen het heden en het verleden, wat gelukkig in dit boek totaal niet storend is en makkelijk te volgen is. Ook volg je meerdere personages in het boek, dit wordt duidelijk per hoofdstuk aangegeven, en ook dit is gelukkig niet storend. Het verhaal van Ellen en Sasha begint in juli 2005 waar de vriendschap tussen de zeventienjarige Ellen en de nieuwkomer Sasha begint. Ellen voelt een gigantische aantrekkingskracht naar Sasha en zou niets liever willen dan bevriend met haar zijn. De twee meiden weten elkaar te vinden en zijn al vrij snel onafscheidelijk. Hierdoor is het dan ook bijna onvermijdelijk dat de vriendschap tussen Ellen en haar hartsvriendin Karina langzamerhand scheurtjes begint te vertonen. Karina wil er maar wat graag bij horen en dat gedrag stoort de andere meiden behoorlijk, al laten ze haar dan wel weer toe. Sasha’s pleegfamilie lijkt wel een droom voor Ellen, ze zijn stuk voor stuk muzikaal en ze laten de kinderen volledig vrij in hun doen en laten, ze houden er een heuse ‘bohemian’ leefstijl op na. Dit lijkt natuurlijk voor elke tiener geweldig, maar is dit in de praktijk ook wel zo verstandig? Dan loopt alles volledig uit de hand op een oudejaarsfeestje bij Sasha thuis, wat uiteindelijk tot een rechtszaak leidt. De meiden zijn hierin allen getuige en de pleegbroer Daniel wordt hierbij berecht voor verkrachting. Het leven van iedereen is in een klap verwoest en niets is meer zoals het hiervoor ooit was. Jaren later in september 2017 zijn Sasha en Ellen nog steeds elkaars beste vriendinnen en delen een appartement in Londen. Dan komt Sasha ineens niet meer thuis en blijkt onvindbaar te zijn. De angst slaat Ellen volledig om het hart.

“Als hij nu eens terug is? Zegt de stem. Als hij nu eens genoeg heeft gekregen van zijn nieuwe leven in Schotland? Als hij zich nu eens stil heeft gehouden, zijn tijd heeft afgewacht om ons in slaap te sussen met een vals gevoel van veiligheid? Als hij nu eens wacht tot hij een van ons kan overrompelen, of laten struikelen? Als hij haar nu eens heeft opgewacht bij haar kantoor? Als hij haar nu eens gevolgd is, haar een donker steetje heeft ingeduwd en haar een auto heeft ingewerkt?
Ellen blz.15-

Ellen vreest het ergste en schakelt de politie in. Alleen die stellen de verdwijning van Sasha niet als hoogste prioriteit in omdat ze in het verleden al eens eerder zomaar is verdwenen en daarna weer opdook. Ellen besluit daarom zelf op zoektocht te gaan en daarvoor zal ze de oude geesten uit het verleden wakker moeten schudden. Er komen geheimen naar boven uit hun beider verleden wat er juist steeds meer op wijst dat Ellen het bij het juiste eind heeft en Sasha wel degelijk in heel groot gevaar zou moeten zijn. Maar niet alleen Sasha lijkt in gevaar te verkeren, het begint er steeds meer en meer op te lijken dat Ellen zelf ook niet al te veilig meer is. Tijdens haar onderzoek voor de zoektocht naar Sasha stuit ze weer op die ene afschuwelijke dag van twaalf jaar geleden. Ze begint alles erover uit te pluizen en komt erachter dat het verleden anders in elkaar lijkt te zitten dan ze dacht. En is Sasha wel echt de persoon, de hartsvriendin die Ellen al die tijd in haar zag?

“Misschien heb je gelijk, ’zegt hij. ‘Misschien ken ik haar niet. Maar weet je, Ellen? Misschien ken jij haar ook niet zo goed als je denkt haar te kennen.’ -Nicholas blz.145-

Laura Marshall heeft een heerlijk vlotte schrijfstijl waardoor ik al snel in het verhaal werd meegevoerd. Het is een spannend boek waar heden en verleden en elkaar opvolgen, je de emoties van de personages goed ervaart en je begint mee te speuren naar wat er nou met Sasha zou zijn gebeurd. Maar niet alleen met Sasha, al snel begon ik ook grote vraagtekens te zetten bij die ene oudjaarsavond. Mijn profiler-instinct werd aangezet en ik speurde mee met Ellen naar hoe het nou allemaal in elkaar zat. Ik kwam er aan het eind achter dat ik het juist had en dat stoorde me dit keer niet eens. Het verhaal zit gewoon goed in elkaar en is op zo’n manier geschreven dat je niet wilt stoppen met lezen. Nu gebeurt het mij ook vaak dat ik al snel doorheb hoe en wat bij een thriller, maar dat is bij het ene boek gewoon ronduit vervelend en bij andere boeken eigenlijk weer niet, gelukkig was dit een boek waarin dat niet zo was. Ik vond het verhaal goed onderbouwd, fijn geschreven en de spanning werd er heel netjes in opgebouwd. Ik kan dit boek dan ook zeker aanraden. Ik geef Drie kleine leugens dan ook 4 sterren.

“Kijk vooruit, niet naar vroeger. Maar hoe erg je daar ook je best voor doet,
je kunt nooit ontsnappen aan je verleden,
waarin dingen zijn gebeurd die je gevormd hebben.” –
Ellen blz.181-

Bren de Wit