Literaire recensie 'Predikant' - Camilla Lackbërg

Brenthevh 03 november 2019
Fjallbäcka, een dorp in Zwitserland waar je niet kan vertrekken zonder de verhalen van de welbefaamde predikant en zijn familie gehoord te hebben. De titel is maar een aanleiding naar de vele dingen die er op deze beruchte plek plaatsvinden en die je tijdens het verhaal kan ontdekken. Het kleine dorpje bevatte veel criminele activiteiten doorheen de jaren en vormen een mogelijk samenzwerend verband met de predikant en zijn familie. Maar is deze titel de doorbraak van het onderzoek? Dat kan je pas te weten komen bij de allerlaatste bladzijde van deze literaire thriller van Camilla Läckberg.

Als iemand zijnde die niet graag boeken leest, zocht ik een boek dat mijn aandacht er kon bijhouden van het begin tot het einde. Dat vond ik toch niet zo makkelijk omdat de meeste thrillers met lovende kritieken veel bladzijden bevatten. Ik wou heel graag eens een boek lezen van Stephen King maar aangezien mijn beperkte leestijd ging dat nogal moeilijk. Na een tijdje is mijn oog op dit boek gevallen. Het sprak me aan door zijn mysterieuze maar duidelijke titel. Het verband tussen een thriller en de keuze om het boek de predikant te noemen, sprak me wel degelijk aan en ik besloot om het boek te lezen. De spanning en het mysterie worden langzaamaan opgebouwd, wat ervoor zorgde dat mijn aandacht in het begin anders was dan op het einde. Het zorgde ervoor dat ik het boek sneller wou lezen om zo snel mogelijk aan de spannende delen te komen.
Predikant is het tweede boek in de reeks van ondertussen vijf Patrik Hedström-verhalen.
Het hoofdpersonage Patrik Hedström neemt je doorheen het boek mee in een moordonderzoek dat nog meer dingen te boven haalt dan gedacht. In het midden van de zomerperiode in 2003 wordt het lichaam van een jonge vrouw gevonden bovenop de skeletten van twee meisjes die meer dan 20 jaar geleden verdwenen. Alle drie vertonen ze gelijkaardige verminkingen. Deze ontdekking zorgt voor vele vragen. De vraag is of de moorden een verband met elkaar hebben en wie dit heeft veroorzaakt. Dat onderzoek verloopt niet altijd even vlot. Soms denk je dat je zo dicht bij de waarheid bent, net zoals Hedström, maar dan is er steeds iets in het verhaal dat ervoor zorgt dat je weer bij nul moet beginnen. En de ontvoering van de 17-jarige Jenny maakt het voor het politieteam niet al te makkelijk om de zaak op te lossen. Is zij het volgende slachtoffer van deze herrezen moordenaar of ligt dit er helemaal buiten?
Je bent als het ware een inspecteur zoals het hoofdpersonage dat erachter wil komen hoe het boek eindigt en hoe het onderzoek wordt opgelost. Naast de algemene verhaallijn komt er ook een verhaallijn van het privéleven van het hoofdpersonage aan bod. Dit heeft eigenlijk vrij weinig te maken heeft met het onderzoek zelf. Het gaat namelijk over de hoogzwangere vrouw van Patrik Erica die steeds alleen thuiszit met dagelijkse problemen doordat haar man het druk heeft met het onderzoek. Meestal komt deze verhaallijn aan bod als men op het punt komt van een nieuwe ontdekking in het onderzoek. Dat zorgt ervoor dat je zo snel mogelijk verder wilt lezen om te weten wat er gebeurt.
In deze thriller komt niet alleen het perspectief als politieagent aan bod maar ook een kijk op het leven van de welbefaamde familie Hult. Zij blijken volgens de politie niet onschuldig te zijn en volgens Patrik zou er een mogelijk verband kunnen zijn tussen hen en de moorden, maar de sporen duiden steeds op iets anders. Hier kan je de link vinden tussen de titel en het verhaal. Het hoofd van de hele stamboom is Ephraïm Hult of ook wel de predikant genoemd. Deze man is maar een aanleiding naar de vele vragen die moeten worden opgelost.
Deze perspectiefveranderingen zorgen wel voor wat verwarring omdat ze niet worden aangekondigd en omdat bijna elk lid van de familie Hult een zeg heeft in het verhaal. Tussendoor worden er ook flashbacks gegeven naar het jaar 1979. Bij deze flashbacks word je als lezer één van de meisjes die toen werden mishandeld en pas in 2003 zijn teruggevonden. Eén meisje is telkens aan het woord en ze vertelt dan hoe het er aan toe gaat en hoe ze zich voelt. Ik vind dit een goed idee van de schrijver. Zo komt niet alleen het onderzoek aan bod maar ook hetgeen wat ervoor gebeurde en hoe het voor de slachtoffers moet geweest zijn. Deze flashbacks zijn ook herkenbaar omdat ze cursief gedrukt zijn en zijn meestal 2 bladzijden lang. Ze komen niet vaak voor in het boek terwijl de perspectiefveranderingen wel vaak voorkomen. Dat zorgt ervoor dat het niet steeds over hetzelfde gaat maar soms vond ik het wel irritant omdat er net een doorbraak kwam in het onderzoek. Maar langs de andere kant houdt de schrijver zo de spanning hoog. Ik vond dat het ook zeer realistisch is geschreven en de taal was niet al te moeilijk. De auteur heeft elk detail vermeld met betrekking tot het onderzoek en ze heeft ook bijna elke bladzijde gebruikt om het proces te beschrijven. Dat maakte het zo realistisch en zo leek het verhaal waargebeurd.

De predikant geeft een kijk op het onderzoek van een moordzaak en laat zien dat het niet altijd makkelijk is. Wanneer ik dit boek had uitgelezen, realiseerde ik me pas hoeveel sporen de agenten zijn moeten afgaan om de zaak te kunnen oplossen. Het laat ook zien dat mensen dingen lang kunnen geheimhouden om er zelf voordeel uit te halen. Je hebt doorheen het verhaal de personages zien evolueren en dat verlangt naar meer want één klein onderdeel blijft onbeantwoord. Maar het boek geeft je toch voldoening. Daarom zou het weleens kunnen dat ik het vervolg ook zou lezen. ‘Fjallbäcka blijkt toch niet zo’n veilige stad als men beweert!’.