Reisje naar Mars met gevolgen

Brigitte 03 augustus 2019
De Rode Magneet - Bertina Mulder -Recensie 3/8/2019
Psychologische thriller
Over de auteur:
Bertina Mulder heeft haar eigen bedrijf “Bertina Mulder Tekst & Redactie”. Zij analyseert websites vanuit het perspectief van de klant en schrijft (web)teksten voor bedrijven en particulieren. In 2016 verscheen haar roman “Wisselwerking”. De Rode Magneet is haar thrillerdebuut.
Cover:
We zien een ongelooflijke, prachtige zwarte omslag met een gedeeltelijke rode gloed van Mars. Daarnaast in felrode kleur de titel “De Rode Magneet”.
Over het boek:
De psychologische thriller “De Rode Magneet” gaat over vier astronauten, twee mannen en twee vrouwen die naar Mars vertrekken om te onderzoeken of ze er een nieuwe kolonie kunnen neerzetten.
Eerst maken we kennis met Chris Martin, die samen met Giulia op survivaltocht is. Deze tochten worden op camera opgenomen om later via TV-zenders uitgezonden te worden.
Ze zijn hier allebei beroemd door geworden.
Chris krijgt via satelliet een telefoontje van zijn vriend Justin. Justin werkt bij NASA en hij vraagt of Chris wil deelnemen aan een programma om mee naar Mars te gaan. Ze hebben vroeger reeds een opleiding samen gedaan.
Chris is hier niet voor te vinden en laat dit ook weten aan zijn vriend.

Een week later bevinden we ons in de kerk voor de begrafenis van Giulia. Ze heeft een ongeluk gehad op een survivaltocht en heeft het spijtig genoeg niet overleefd.
Chris en Justin zien elkaar daar weer en na veel overleg gaat Chris overstag en laat zich overhalen om deel te nemen aan het project.
Ze volgen samen met 2 dames, Li-an en Norah een intensieve opleiding en ook hoe ze een kolonie moeten op poten zetten op Mars.
Ze zullen daar 2 jaar tijd voor hebben, daarna zou een volgend team hen komen aflossen ...
Alles zal nauwgezet worden opgenomen via verschillende camera’s en uitgezonden via de tv-zender “De Rode Magneet”.
NASA heeft hiervoor veel grote sponsors gevonden om deze missie te financieren. Daar tegenover staat natuurlijk wel een eisenpakket om de sponsor genoeg in beeld te laten komen etc.
De tijd van de opleiding neemt 6 jaar in beslag. In tussentijd maken we kennis met de moeder van Justin en zijn zus, Diane.

Ondertussen zijn er natuurlijk ook tegenstanders die deze missie willen laten mislukken. De naam van de protesterende groep is Fascolon. Ze doen er alles aan om op televisie te komen met hun spandoeken, acties ... Ze vinden dat er op aarde al voldoende verpest werd en dat ze niet hetzelfde moeten gaan doen op Mars.

De dag en vertrek breekt aan. Justin, Chris, Li-an en Norah gaan de ruimte in. Alles wordt minutieus gevolgd. Niets mag nog fout lopen. Er worden nog interviews afgenomen en de sponsors willen nog een keer goed in beeld komen. Daarna gaan ze de capsule in.
De Rode Magneet volgt alles nauwgezet op, de lancering wordt rechtstreeks uitgezonden. Iedereen heeft vakantie genomen op het werk om dit te kunnen zien.
Achter de schermen worden er veel boodschappen doorgegeven via de hoofdtelefoons aan de cameralui, aan de presentatoren... dit moet een perfecte uitzending worden.
TWO - ONE - ZERO AND LIFTOFF

Onze vier astronauten zijn de ruimte in, ze worden overal door de camera’s gevolgd, behalve in hun privévertrekken.
Iedereen heeft zijn specifieke taken. Voor de rest hebben ze vrije tijd om te sporten, te lezen ...
Er is af en toe contact met de basis, maar deze berichten hebben vertraging voor ze ontvangen worden en vice versa. Dit is één van de redenen waardoor er de vraag opkomt, strookt alles wel met de werkelijkheid? Worden de beelden gemanipuleerd om de sponsors tevreden te houden? Ze willen natuurlijk geen negatieve beelden zien, want dan trekken ze zich terug.
Wanneer Li-An sterft, komen er veel vragen. Hoe was dit mogelijk? Is er moordenaar onder hen? Is er een complottheorie?
De onderlinge verstandhouding komt in het gedrang. Je bent op elkaar aangewezen in een kleine ruimte, maar het wantrouwen groeit, zeker als er nog meer en meer tegenslagen elkaar opvolgen.

We springen 26 maanden verder.
De volgende 4 astronauten landen op Mars. Eén van hen is Diana, de zus van Justin.
Nu komen we te weten wat er in tussentijd gebeurde in deze tijdspanne.
Wat treffen ze aan en wat werd er opgestart ? Is er leven mogelijk op Mars?
We vragen het aan De Rode Magneet.
Of nog beter: lees het boek van Bertina Mulder!!!
Mijn mening:
Het boek is ongelooflijk goed geschreven. Het verhaal leest heel vlot. Bertina Mulder weet waarover ze schrijft. Ze heeft meer dan voldoende research gedaan voor ze deze psychologische thriller heeft geschreven. Dit boek is mooi opgebouwd zodat we eerst de hoofdpersonages en hun achtergrond leren kennen en alles wat ze meemaken in de capsule in het eerste deel, en daarna het vervolg na 26 maanden met de aankomst van het tweede team.

Het zijn korte hoofdstukken die afwisselend over de astronauten vertellen, over het mediacircus, over het thuisfront ... zodat we overal mee op de hoogte blijven van het hele gebeuren. Je krijgt op die manier een prima beeld.
De beschrijvingen zijn zo goed, dat je het gevoel krijgt mee aan boord van de capsule te zitten.
De emoties gieren mee door je lichaam bv. als Li-An sterft, of als je mee in je stoel wordt gedrukt bij de liftoff.
Automatisch begin je mee te zoeken naar complottheorieën. Wie, wat, waar, waarom?
Maar het einde is toch nog onverwacht.
Van mij mag dit boek verfilmd worden. Dit zou een mooie, intrigerende boekverfilming worden.

Een prachtig thrillerdebuut dat van mij 5 flonkerende sterren aan de hemel krijgt.
Met heel veel plezier gelezen.
Voor mij is dit een echte aanrader !!!

Meer recensies van Brigitte