Prachtige roman - aanrader

Brigitte 07 juli 2019
Heimweeland - Kati Naumann
Reviewteam
Recensie

Dank aan Harper Collins dat ik de roman Heimweeland mocht lezen en recenseren.

Milla is een alleenstaande moeder die samen met haar 14-jarige zoon Neo in een klein appartementje woont.
Ze heeft zich aangesloten bij een groep, om in haar vrije tijd op zoek te gaan naar “Lost Places” of “Verloren gegane plaatsen”.
Op een dag zijn ze aan het wandelen door het Thüringer Woud. Milla heeft zich een beetje afgezonderd van de groep. Neo had geen zin om mee te gaan, daarom is ze nu op haar eentje door het woud aan het dwalen.
Plots ontdekt Milla de restanten van een gebouw als ze scherven baksteen ziet liggen op een open plaats. Ze veegt een deel van het gebladerte en dennennaalden weg en ontdekt een kelderluik met een slot op. Haar nieuwsgierigheid is gewekt en ze breekt het slot open. Een muffe geur komt haar tegemoet en Milla loopt de trap af naar beneden.
Ze gaat op verkenning in de kelderruimte en ziet kasten vol met borden, kopjes, zelfgemaakte bramenjam ... Plots valt haar oog op een schriftje. Het blijkt een schoolschriftje te zijn van een zekere “Christine”.
Milla besluit om terug naar huis te keren en het schriftje mee te nemen om nader te bekijken.
Ze sluit het kelderluik terug af met een nieuw hangslot.
Milla geraakt heel gefascineerd door het schriftje en gaat op zoek naar de familie die ooit op die plaats woonde.
Uit nader onderzoek is gebleken dat er vroeger het “Hotel Waldeshöh” stond, waar de familie Dressel woonde. De bewoners werden destijds uit hun huis gezet. Er werd geen gegronde reden voor gegeven.
Het hotel was gelegen in een mooi, bosrijk gebied.

Heimweeland neemt je mee in het verhaal over de familie Dressel en de ontdekkingen van Milla op haar speurtocht.
Het is een roman die zich afspeelt in het heden en het verleden, nl. 1945-1977.
Door de afwisseling van beide perioden krijg je een boeiend, meeslepend en aangrijpend verhaal te lezen.
De ene verhaallijn neemt je mee naar de gebeurtenissen ten tijde van het bestaan van Hotel Waldeshöh en de familie Dressel.
De andere verhaallijn neemt je mee met Milla en haar opzoekingen.

Je maakt uitgebreider kennis met Milla en haar puberzoon Neo. Eveneens leer je de andere personages kennen, zoals Christine, haar broer en zus, haar grootouders en haar tante.
Door de prachtige beschrijvingen krijg je een uitstekend beeld van de samenleving tijdens de scheiding van de 2 Duitslanden.
Persoonlijk kon ik me perfect inleven in het verhaal. Ik kon me de frisse geur voorstellen van het bos en de muffe geur opsnuiven in de kelderruimte. Je ziet de inrichting van het hotel voor je. Door de omschrijving kan je bijna letterlijk mee aanwezig zijn, als in een film.

Milla gaat op onderzoek naar de schadeloosstelling voor de familie Dressel, door de onwettige onteigening. Je krijgt een aangrijpend beeld van hoe het leven voor de familie Dressel verlopen is in 1945 met alle beperkingen van toen.

Dit boek is geen oorlogsroman, maar geeft ons een kijk over het leven van de verschillende generaties tussen 1945-1977.
De 2 verhaallijnen geraken met elkaar verweven door alle opzoekingen.
Je voelt je mee verbonden met de familie door de treffende schrijfstijl.
Heimweeland is een verhaal waarin het verleden heel belangrijk is, en ook de hechte band tussen de familieleden. Alles wat je doet heeft gevolgen. Zowel positief als negatief.
Kan je de goede herinneringen koesteren of laat je het verleden los. Richt je je volledig naar de toekomst ?
Je raakt geïntrigeerd door het leven tijdens de scheiding van de 2 Duitslanden.

Dit boek zal zeker uitnodigen om te lezen aan iedereen die interesse heeft in een boeiend en meeslepend verhaal met verwijzingen naar het verleden.
Een echte aanrader die van mij zeker 4/5 krijgt

Meer recensies van Brigitte