Het woelige leven van Viviane Morris

Brigitte 25 augustus 2019
Elizabeth Gilbert heeft reeds andere boeken geschreven. Één gekend boek van haar is onder andere “Eten, bidden, beminnen”. Hiervan werd ook een film gemaakt met in de hoofdrol Julia Roberts.

Het boek zelf is zeer mooi ontworpen. De kaft is in mooi groen met reliëfletters in het wit en roze pluimen, die je echt doen denken aan de theaterwereld. Een prachtige keuze.

De inhoud van het boek is een lange brief geschreven aan “Angela”. Op het einde van het boek wordt duidelijk wie deze persoon is.
Viviane schrijft in deze brief haar levensverhaal. Ze is ondertussen 90 jaar en neemt een terugblik naar de jaren 1940 waar alles begon.
Ze was 19 jaar en niet meer welkom op de universiteit, vermits ze niet slaagde. Ze was teveel afwezig. Haar ouders stuurden haar naar haar tante Peg in New York. Ze was de eigenaresse van het Lily Playhouse, een theater.

Bij haar aankomst in NY ontdekt Viviane dat het er heel anders aan toe gaat dan op het platteland. New York is een bruisende stad en tante Peg controleert Viviane helemaal niet. Ze is zo vrij als een vogeltje. Ze maakt kennis met een totaal ander soort mensen. De dansers, de revuemeisjes, .... We maken dus kennis met heel veel personages. Viviane is een tovenares met naald en draad. Van een vod maakt ze een schitterend kostuum, dus wordt ze op handen gedragen door de revuemeisjes, die het helemaal niet breed hebben.
Ze maakt kennis met het nachtleven, en haar vriendinnen wijden haar in in het seksleven. Dit op een hilarische manier. (Aan de lezers om dit de ontdekken.)
Daarna is het hek van de dam. Ze hebben ongelooflijke tijden. Viviane is jong en onervaren, dus ze leert met vallen en opstaan. Ze maakt af en toe de foute keuzes door haar losbandige gedrag en moet hiervan ook de gevolgen dragen.
Ze kan aan den lijve ondervinden dat er verschillende regels zijn voor mannen en vrouwen.

Ondertussen breekt WOII uit en Viviane wordt ouder. Ze is volwassener geworden door “ het schandaal”. Hier is ze sterker uitgekomen. Ze weet nu dat ze een vechter is. Ze kan eindelijk op eigen benen staan. Ze is nu een volwassen vrouw die weet wat ze wil door al haar ervaringen zowel positief als negatief op het gebied van affaires .... is ze de persoon geworden die ze nu is. Ze heeft een gedurfd parcours afgelegd, zeker gezien de tijdsperiode. Maar ze heeft (bijna) nergens spijt van.

Een prachtig geschreven verhaal van de levenswandel van Viviane die tijdens de oorlogsjaren via de ogen van de vrouwen bekeken. Een zicht wat de meisjes/vrouwen doormaakten, wordt beeldend weergegeven in de beschrijvingen die je je zo voor ogen kan halen, alsof je zelf in een theaterstuk zit en deelneemt aan het spektakel.

Op het einde van het boek krijg je de antwoorden op alle vragen. Een heel onverwacht antwoord toch wel. Prachtig en ontroerend.

Toen ik het boek uitgelezen had, dacht ik met een zucht, WAUW, schitterend geschreven. Dit verhaal is nog lang in mijn gedachten gebleven.
Dit kan een prachtige film worden. Een echte aanrader die van mij 4,5 * krijgt.

Bedankt Hebban dat ik mocht deelnemen aan het Buzzcafé.
Veel leesplezier,
Brigitte