Thriller dat als een dieseltje op gang komt

Brigitte 09 mei 2020
Vuurland is een Scandinavische thriller van Pascal Engman. Dit is het eerste deel van een trilogie waarin inspecteur Vanessa Frank de hoofdrol zal spelen.

Het boek start met een proloog dat je een gruwelijk beeld geeft van de verschrikkelijke geschiedenis die zich in Chili afspeelde. Pascal Engman gebruikte deze locatie om in Vuurland een deel van het verhaal te laten afspelen.

Hierdoor krijg je als lezer onmiddellijk een gedetailleerde beschrijving van de culturele achtergrond. Pascal blijft gedurende het volledige verhaal ongelooflijke details weergeven over personages, de redenen waarom de criminelen tot bepaalde acties overgaan enz. Op die manier krijg je de nodige feeling met hen. Het is een aangename manier om iedereen te leren kennen, maar wel omslachtig, want het haalt de vaart wel een beetje uit het verhaal. Als je zo gedetailleerd wordt dat je straatnamen weergeeft, is het misschien een beetje overdreven?

Het hele boek speelt zich af in Zweden en Chili.

Vanessa is een inspecteur die op het ogenblik geschorst is wegens rijden onder invloed. Door persoonlijke omstandigheden zit ze niet goed in haar vel. Maar bij de pakken blijven neerzitten, is niets voor haar.
Ze gaat als vrijwilligster aan de slag bij een opvangcentrum voor minderjarige vluchtelingen. Daar maakt ze kennis met Natasja en er is een klik tussen hen. Vanessa beslist om Natasja onder haar hoede te nemen.

In Stockholm worden er ondertussen enkele rijke zakenmannen ontvoerd.
De politie doet haar uiterste best om deze zaken op te lossen. Vanessa gaat ondanks haar schorsing ook mee op onderzoek uit. Tot ze plotseling bericht krijgt dat Natasja verdwenen is. Vanessa laat alles vallen en gaat op zoek.

We maken eveneens kennis met Ivan en Nicolas. Twee vrienden die het criminele pad zijn opgegaan. Nicolas wil snel geld verdienen om met zijn gehandicapte zus een beter leven op te bouwen. Ivan wil graag lid worden bij een maffiabende.

In Chili heerst Carlos. Hij is de leider van een handel in organen voor rijke patiënten.

Je kan al merken dat er opmerkelijk veel verhaallijnen zijn die allemaal zullen verweven worden tot één grote ontknoping.
Maar toch neemt Pascal een trage aanloop om de spanning op te bouwen.

Is het door de gedetailleerde beschrijvingen ?

Hij maakt wel gebruik van korte hoofdstukken, gemakkelijke woorden, dialogen waardoor je vlot kan volgen. Het verhaal wordt ook uit verschillende oogpunten beschreven. Wat ook een andere zienswijze geeft.
Maar toch gaan de spanningsmomenten met ups en downs. Af en toe werden er wel gruwelijke en grove scènes gebruikt.

Het einde is weer ongelooflijk spannend, maar opnieuw met een aanloop genomen.
Is het de bedoeling geweest van de schrijver om zoveel personages en verhaallijnen te gebruiken in dit boek om de spanning erin te houden ?
Persoonlijk vind ik het een beetje te verwarrend.
Zoals ze soms zeggen: “Less is More”

Mijn conclusie: een thriller met veel personages waar Vanessa nog niet echt het hoofdpersonage is. Verschillende verhaallijnen die misschien te uitgebreid werden gebracht. Spanning met ups en downs, waardoor mijn aandacht soms verslapte.
Misschien wordt in de volgende delen duidelijk wat hiervan de bedoeling is, en kan dit een aanloop zijn naar iets groots ?
Veel actie tijdens het verhaal, waardoor Nicolas voor mij de hoofdpersoon was. Sommige scènes zijn soms op afschuwelijke wijze weergegeven.

Pascal Engman is een getalenteerde schrijver die zeker zijn eigen publiek heeft.
Je merkt dat hij voldoende onderzoek heeft gedaan voor deze thriller “Vuurland”

Voor mij 3*

Meer recensies van Brigitte