Vriendschap te paard

BrigitteM 29 oktober 2019
Margery O’Hare is de onbevreesde leider van de paardenbibliotheek in de bergen van Kentucky. Ze is op zoek naar vrouwen die in het zadel willen springen om te paard boeken rond te brengen bij mensen die niet in staat zijn om naar de stad te komen. De eerste vrijwilligster die zich aanmeldt is Alice Wright. Alice is de pasgetrouwde Britse vrouw van Bennet van Cleve, zijn vader is de eigenaar van de plaatselijke mijn. Alice is haar leven in Groot-Brittanië ontvlucht, in de hoop dat het mijnstadje Baileyville, waar haar knappe man woont, minder saai is dan haar ouderlijk huis. Bennet toont echter weinig interesse in Alice en haar leven is zowel binnen als buiten het bed nog saaier dan verwacht.

In De Sterrengever maken we kennis met meerdere personen. Margery O'Hare is de leidster van de paardenbibliotheek en wordt hierbij vergezeld door Alice, Izzy, Beth en Sophia. De verschillende personages worden uitgebreid geïntroduceerd, net zoals de  onderlinge relaties en de omgeving waarin zij hun boeken bij de mensen te paard afleveren. Het verhaal komt echter langzaam op gang. In het laatste een derde deel weet Moyes De Sterrengever pas echt diepgang te geven. Dit is jammer, want dit zijn we niet gewend van haar.

In het laatste deel raakt De Sterrengever in een stroomversnelling en gebeurd er eindelijk iets. Hiervoor maakten de paarden bibliothecaressen al wel dingen met elkaar mee, maar pas later wordt het verhaal emotioneler en krijgt het pas echt vorm. Nu wordt ook pas duidelijk wat voor vriendschap de dames hebben opgebouwd, de sterke band onderling vormt een soort front tegenover de verscheidene mannen in het dorp die de paardenbibliotheek niet steunen. Dit is ook een van de centraal staande thema’s in het boek, de onderdrukking van de vrouw. In eerste instantie komt dit naar voren bij Alice en haar schoonvader. Alice mag bij aankomst in Baileyville eigenlijk niet naar buiten en voelt zich opgesloten in het huis, haar schoonvader regelt en bepaalt alles voor haar. Totdat ze hoort over de paardenbibliotheek, dit lijkt de ideale uitvlucht. Daarnaast zijn veel inwoners in het stadje van mening dat je alleen de bijbel mag lezen, andere lectuur zou een slechte invloed op de mens hebben en met name op vrouwen. Hierbij zijn de rijke mannen in het dorp bang dat hun inwoners door te lezen kennis verwerven waardoor de welgestelde mannen hun macht verliezen. Ook racisme passeert de revue, zo zouden kleurlingen (Sophia) niet in de paardenbibliotheek mogen werken, en is huiselijk geweld aan de orde van de dag. Heftige thema’s die ook in deze moderne wereld helaas nog actueel zijn. Niet gek dat het verhaal dan ook is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, dit maakt de boodschap van het verhaal wel nog mooier.

De schrijfstijl van Moyes is wederom vlot, je vliegt zo door de hoofdstukken heen die elk met een mooi citaat beginnen. Deze zijn allen met zorg gekozen en passen bij het desbetreffende hoofdstuk. De Sterrengever gaat niet alleen maar over serieuze dingen, er komen ook geregeld humoristische stukken langs waardoor de zware thema’s in het boek even wat lucht krijgen. Hierdoor blijft de balans in evenwicht.

Moyes weet in De Sterrengever uiteindelijk weer een goede (historische) roman op papier te zetten. Als lezer ben je helaas niet geboeid van begin tot einde, maar het laatste deel maakt het traag op gang komende begin meer dan goed. Je sluit de dames van de paardenbibliotheek in je armen en het liefst vorm je samen een front tegen de rijke mannen van Baileyville.

Meer recensies van BrigitteM