Wederom een Pareltje!

BrigitteM 01 november 2019
In Parel worden we door Lucinda Riley meegenomen naar de rode vlaktes van Australië via een tussenstop op de stranden en kalksteenrotsen van het Thaise Krabi. In Australië gaat Celeano (Cece) D’Aplièse aan de hand van een zwart-wit foto en de naam Kitty Mercer, een vrouw die honderd jaar eerder in Australië leefde, op zoek naar haar roots.

Het bijzondere aan het vierde deel van de Zeven Zussen serie is dat we Cece op een heel andere manier leren kennen. Cece vormde met haar jongere zusje Star altijd een twee eenheid. Nadat Star haar in de steek heeft gelaten is het tijd om op zoek te gaan naar haar eigen verleden. Cece kwam in de voorgaande delen over als een stugge en vrij dominante vrouw, maar hier schuilt veel onzekerheid achter. Cece heeft te dealen met haar dyslexie, waardoor ze zich dom voelt, en vindt zichzelf enorm onaantrekkelijk. Het schild dat ze al die jaren voor zich heeft opgetrokken brokkelt in Parel langzaam af.

Daarnaast komt het sterrelstelsel De Zeven Zusters van de Pleiaden, waaraan de zussen hun naam te danken hebben, in Parel voor het eerst echt goed naar voren. In Australië op het zuidelijk halfrond zijn De Zeven Zusters het helderst te zien. De zevende zus Merope, die zich op het noordelijk halfrond vaak verstopt, laat zich hier vaak zien. Cece voelt zich hier thuis en gaat eindelijk beseffen dat ze er als persoon zeker mag zijn. Wel vraagt ze zich af waarom Pa Salt juist haar en haar vijf zussen heeft geadopteerd, en zal de zevende zus Merope ook nog ergens op de aardbodem rondlopen… Deze en vele andere vragen maken Parel een intrigerend verhaal.

Tevens weet Lucinda Riley ook in dit deel weer heel realistisch en beeldend te schrijven met waargebeurde historische elementen. Zo beschrijft Lucinda Riley de kolonisatie van Australië waarbij de blanke kolonisten zeer respectloos omgingen met de Aboriginals. En natuurlijk de Roseate parel die gezorgd heeft voor dood en verderf onder de verschillende eigenaren. Deze bijzondere parel, waar het boek ook zijn naam aan te danken heeft, is de rode draad door het hele verhaal en de verschillende verhaallijnen in het verleden.

Het vierde boek in de Zeven Zussen serie van Lucinda Riley doet zeker niet onder voor de eerdere drie boeken waar respectievelijk de zussen Maia, Ally en Star centraal staan. Je wordt als lezer meegezogen in het verhaal waarbij het soms net lijkt of je je samen met Cece op de rode vlaktes in de Outback van Australië begeeft.

Meer recensies van BrigitteM