Stop aids, uit liefde voor alle liefdes!

BrigitteM 24 oktober 2019
Het is 1985, de aidscrisis in Chicago is volop in ‘bloei’. Yale Tischman wil als jonge homoseksuele man graag een nieuw leven opbouw in Chicago. Hier gaat hij op zoek naar vrijheid, verdraagzaamheid en bestaansrecht. Zijn nieuwe familie, een groep homoseksuele mannen, wordt echter een voor een uitgeroeid door het verschrikkelijke aids virus.

Yale is werkzaam in een museum en komt in contact met Nora, een oude dame die tijdens de WOI naar Parijs trok. De verzameling kunstwerken die Nora in bezit heeft, van onder andere Amedeo Modigliani en Chaïm Soutine, wil Yale graag toevoegen aan de collectie van het museum. Dit gaat echter niet zonder slag of stoot.

Van de nieuwe familie van Yale blijft alleen Fiona over, het zusje van de beste vriend (Nico) van Yale. Fiona waakt met heel haar leven over de vriendengroep die uiteindelijk allemaal aan aids zullen sterven. Zelfs dertig jaar later voelt ze zich nog verantwoordelijk voor hun nagedachtenis. In 2015 reist ze af naar Parijs om haar uit het oog geraakte dochter Claire te gaan zoeken. Hier komt ze tot de ontdekking dat de aidscrisis haar eigen leven en de relatie met haar dochter meer heeft beïnvloed dan dat ze in eerste instantie had verwacht.

In Een stralende toekomst laat Rebecca Makkai ons zien dat de aids crisis te vergelijken is met een oorlog. Het beschrijft de overeenkomst tussen de Eerste Wereldoorlog (Nora die naar Parijs trekt) en de aids crisis. Beide perioden gaan over verloren generaties. Daarnaast waren er de demonstraties voor betaalbare medicijnen en gelijke gezondheidszorg. Hierbij greep de politie vaak ruw in. Deze protesten zijn te vergelijken met gevechten.

'Wij heb-ben recht op! Gezond-heids-zorg! Wij heb-ben recht op de gezond-heids-zorg!' ..... 'George Bush, zegt het voort! Jij hebt schuld aan massamoord!' Bladzijde 420-421

In haar verhaal wil Makkai de miljoenen slachtoffers eindelijk de aandacht geven die ze verdienen. Een Stralende toekomst beschrijft hun verhaal van begin tot einde: de beginjaren, het verloop en de gevolgen tot in vele tientallen jaren later. Ook nu nog is er veel te weinig aandacht voor deze verschrikkelijke ziekte.

Makkai laat ons kennismaken met veel verschillende personages. Yale, Nora en Fiona staat hierbij centraal. In het begin moet je als lezer goed je best doen om de onderlinge verhoudingen op een rijtje te zetten. Deze puzzel is echter meer dan de moeite waard om op te lossen. Makkai laat ons zien hoe de homofiele mannen enorm werden vernederd. Yale wordt bijvoorbeeld verboden om in iemand zijn huis gebruik te maken van het toilet, zelfs als hij aangeeft niet ziek te zijn. Deze vernedering trekt later als een soort homofobie bij de mannen in de huid. Velen weigeren een hiv-test te doen, bang dat de uitslag doorgespeeld wordt aan de overheid of de zorgverzekeraars. Idioot als je er nu bij nadenkt, tegenwoordig krijgt iedereen hier in het westen de zorg die hij of zij nodig heeft.

'Weet je wat het moeilijkste is aan aids hebben ?' 'Ja' zei hij, 'dat je je ouders moet vertellen dat je vriend het ook heeft.' 'Nee' werd er geantwoord. 'Het is toch echt dat je eraan doodgaat.' Bladzijde 148

Makkai verspringt in Een stralende toekomst in de tijd tussen de verschillende hoofdstukken. De jaren tachtig waarin Yale, Fiona en Nora centraal staan. En daarnaast 2015 waarin Fiona op zoek gaat naar haar verloren dochter Claire in Parijs. Pas op het einde van het boek wordt duidelijk wat de link is tussen de aids crisis en de verloren dochter. Dit is voor een groot deel ook de kracht van het verhaal. Als lezer zit je continu in spanning, je wilt weten waar Claire is gebleven en waarom ze uit het leven van Fiona is verdwenen. Makkai weet de link tussen de twee werelden enorm goed te beschrijven. De regels tekst die soms de revue weten te passeren hebben mij als lezer dan ook enorm geraakt.

'Yale lag een paar verdiepingen lager toen jij werd geboren; hij heeft geholpen je de wereld in te wensen. En toen je hierheen kwam vanuit de hemel liet je de deur openstaan, zodat hij erdoor de hemel kon binnenkoppen.' Bladzijde 469

Rebecca Makkai heeft naast een goed verhaal ook een fijne schrijfstijl. Je vliegt eigenlijk zo door het bijna vijfhonderd bladzijden tellende boek heen. Zeker fijn omdat je graag wilt weten hoe het met de homofiele mannen eindigt en natuurlijk hoe de zoektocht van Fiona afloopt. De titel Een stralende toekomst geeft namelijk een lange tijd veel vraagtekens. Hoe kan zo’n dodelijk virus in de jaren tachtig waar nagenoeg nog geen goede behandeling voor is een stralende toekomst geven? Makkai doet de titel echter zeker geen tekort en alle puzzelstukjes vallen in het sublieme plot op zijn plaats.

Een fantastisch boek waarin Makkai op bijzonder wijze de aids crisis van begin tot eind onder de aandacht wil brengen. Want ook in het moderne tijdperk waarin we nu leven met toegankelijke gezondheidszorg zijn in Nederland ruim 20.000 mensen geïnfecteerd met het aids virus. Van hen weet ruim 10% niet dat ze seropositief zijn. Daarnaast heerst er binnen de homofiele wereld wat betreft nog veel discriminatie en stigma. Makkai hoopt met haar verhaal de wereld hier meer openheid over te geven.

Meer recensies van BrigitteM