'Vrouwen zouden niet in hun eentje moeten kamperen, niet in verlaten bossen', na het lezen van dit boek ga je niet eens kamperen in de buurt van een bos!

Carin 05 augustus 2019
Een spannend verhaal met Marian Dahle en Cato Isaksen. Boek kun je lezen zonder dat je de andere boeken hebt gelezen.

Marian is na haar ongeluk aan het werk aan Cold Case zaken. Haar leven is aardig op de rit en ze heeft zelfs een relatie, met Heine.
Tot Cato haar belt.
Hij heeft dringend haar hulp nodig bij een moordzaak. Een lijk is aangetroffen in een tent, vermoord. Enkele jaren ervoor is op precies dezelfde plek een meisje op een gruwelijke manier vermoord. De dader is nooit opgepakt.

Dicht bij de plaats delict wordt een voormalig militair kamp gebruikt voor het testen van drones.
Een drone vliegt bijna geluidloos over het omringende bos en filmt de politie die bezig is op de plaats delict.

Tijdens het onderzoek ontmoet Marian Dahle de zestien jarige Agnes. Agnes is net als haar vader aardig bezeten van bijen en vliegen. Marian kan Agnes niet goed doorgronden en probeert te begrijpen wat er met het meisje aan de hand is. Het meisje leeft in een eigenaardige wereld waarin de bijen een grote rol spelen. De relatie met haar moeder is erg slecht.

‘Het voelt eigenlijk behoorlijk ziek. Mama is net vergif, ze neemt langzaam bezit van ons.’

Marian lijkt zichzelf te verliezen in de moordzaak. Haar privéleven heeft zwaar te lijden onder de druk van het werk. Haar wantrouwen naar Heine zorgt voor een grote afstand tussen de twee. Als ze vervolgens Birka, haar trouwe hond, kwijtraakt in het bos, kan ze de dingen niet meer op een rijtje houden. Cato geeft aan dat ze zich niet meer met de zaak moet bemoeien.
Maar dat loslaten lukt niet meer. Marian zit er te diep in en kan alleen maar dieper graven.

Verloren in haar gedachten maakt Marian verbanden maar ze krijgt geen gehoor bij Cato. Hij is druk bezig en heeft geen tijd voor haar wazige gedachte.
Er zit niets anders op dan zelf de losse puzzelstukjes te onderzoeken. Marian komt dichterbij de moordenaar, maar deze moordenaar heeft Marian ook in het vizier. De geavanceerde drone zweeft geluidloos door de lucht en ziet wanneer en waar Marian is.

‘Vannacht droomde ik dat ik precies op deze plek een tent opzette en hier ’s nachts helemaal alleen lag. Precies hier. En ik had mijn mes bij me,’ zei Agnes.

Een spannend boek met een toch iets verstandiger Marian Dahle, vergeleken de eerder geschreven boeken.
Marian die een normaal leven probeert te leven met haar nieuwe vriend, Heine. Ook Heine krijgt het zwaar te verduren in dit boek. Maar is hij wel zo vriendelijk en stabiel? Ik denk dat we daar in een volgend boek meer over lezen….

Meer recensies van Carin