Een top thriller! Spannend tot de laatste letter.......

Carin 13 april 2020
De Saraceense samenzwering
Era Richmen

Jim Matteos is geheim agent bij de CIA. Hij werkt alleen en krijgt zware en uitdagende klussen. En als daar een moord bij hoort dan is dat voor Jim geen probleem. Zijn baas William North heeft alle vertrouwen in hem en heeft dan ook een nieuwe klus voor Jim. In Iran zijn splijtstofstafen uit een kerncentrale gestolen. Als deze splijtstofstafen in verkeerde handen komen heeft dit grote consequenties voor de wereld. Israel en de Verenigde Staten voelen de dreiging hiervan.

Als Jim in Iran is om onderzoek te doen naar deze splijtstofstafen ontmoet hij Soraya. Een mooie vrouw, maar is ze te vertrouwen. Ze blijkt de zus te zijn van van Hashim, de baas van de terreurorganisatie.
Jim weet niet of hij Soraya kan vertrouwen, ze speelt belangrijke informatie door in ruil voor bescherming in de VS. Maar misschien speelt zij deze informatie opzettelijk door en heeft zij een dubbel rol.

‘Ik vraag het nog één keer. Aan wie rapporteer je?
Trawinski keek Jim met een grimas aan. ‘Loop naar de hel’. Jim haalde zijn schouders op. ‘Zelf weten’. Hij stak zijn mes in de borstkas van de man. Bloed stroomde uit zijn lichaam en nam het leven mee. ‘

Een race tegen de klok volgt als Jim denkt op het juiste spoor te zitten. Hashim laat boodschappen achter die moeilijk te ontcijferen zijn. Bij recente gepleegde aanslagen zijn boodschappen verstopt: ruiter in verschillende kleuren. Wie en waar zijn deze zogenaamde ruiters.

‘De paarden hebben allemaal een symbolische keur die bij de ruiter hoort. Zo is er een wit, rood, zwart en een vaalgrijs paard.’
‘De kleuren van de aanslagen’, mompelde Jim. ‘Inderdaad’bevestigde Tess. ‘Rome had een rood, Yamoussoukro een zwart en Krakou een vaalgrijs paardenembleem’.
‘Dan resteert het witte’, constateerde Jim. ‘ Ja, de belangrijkste.’ ‘Hoezo?’
‘De ruiter op het witte paard wordt gezien als de Overwinnaar.’

Ik mocht dit boek lezen voor de longlist van de Hebban thrillerprijs.
Ik vond het een spannend boek, deed me denken aan ‘Ik ben Pelgrim’. Mooi en duidelijk geschreven, geen onnodige informatie. En spannend tot het laatste!

Meer recensies van Carin