Perfecte resten....perfecte moord?

Carin 30 november 2019
Luc Callanach , half Frans, half Schots, is een inspecteur die vanuit Frankrijk is komen wonen in Schotland, Edinburgh.
Hij kan direct aan de slag als in de Schotse Hooglanden een brandend lijk wordt gevonden. Het lijk is niet te identificeren. Maar rondom de plaats delict worden sporen gevonden die door de moordenaar zijn achtergelaten. Deze sporen verwijzen naar de vermiste Elaine Buxton.
En als ze nog geen enkel idee hebben wie de moordenaar is, verdwijnt er weer een vrouw. En kort erna wordt er weer een niet te identificeren lijk gevonden.

Op het werk ontmoet Luc Ava Turner. Ava is bezig met een andere zaak. In het park zijn baby-lijkjes gevonden. De hulp van Luc is in deze zaak niet overbodig. Het verschrikkelijke handelen in een interne school voor zwangere meisjes komt aan het licht. Met daar de hoofdrol voor een non die sterk in haar eigen goedheid gelooft.

Luc en Ava leren elkaar steeds beter kennen en ontmoeten ook buiten werktijd. Hij heeft moeite open te zijn naar anderen en Ava. In tussentijd worstelt Luc met zijn demonen uit het verleden. En als een van deze demonen plotseling voor hem staat wordt zijn nachtmerrie werkelijkheid.

‘Je bent zo lief, Luc. Je bent altijd heel lief geweest. Niemand ziet dat, alleen ik. Wij zijn voorbestemd om samen te zijn. Als ik bij jou ben verdwijnt de pijn die ik vanbinnen voel. Daarom ben ik je gevolgd. Ik voel dat je ontzettend veel van me houdt en ik weet dat je het eng vindt, maar ik ben sterk genoeg voor ons beiden.’

Ook de dader heeft een belangrijk aandeel in dit verhaal. We lezen zijn verhaal. We lezen de verknipte, slimme en tegelijk gestoorde zieke geest van deze moordenaar. Hoe hij denkt en waarom hij zo handelt.
‘Hij dorstte naar kennis zoals anderen hunkerden naar geld, en dat maakte het moeilijk om iemand te vinden die zijn gelijke was. Dat was de reden waarom hij zich gedwongen zag te moorden. Zonder dit offer zou hij altijd omringd zijn door vrouwen die zijn intellect niet konden bevredigen.’

‘Hij zette de tang op de linker-snijtand in haar onderkaak en begon te zingen’.

Een prachtig en spannend boek van Helen Fields. Ze neemt je mee naar Edinburgh en de Schotse Hooglanden.
Doorziet de knappe inspecteur Luc Callanach het handelen van deze slimme, maar gestoorde moordenaar?

Meer recensies van Carin