Een knap staaltje werk!

Carla Kooijman 05 september 2019
Recensie:
Een heftig en intrigerend verhaal ontwikkeld zich tot een spannende thriller!
Lauren en Mark vormen samen met in totaal vijf dochters een samengesteld gezin. Ze komen te wonen naast Ellen en haar zoons. De kennismaking tussen Lauren en Ellen verloopt stroef, terwijl Mark wel een klik heeft met de nieuwe buren, vooral met de jongste zoon, Bart. Lauren lijkt hierop jaloers te reageren en dit zorgt voor een verwijdering tussen Lauren en Mark.
Als er dan plotseling een fataal ongeluk plaats vindt met Bart en Lauren daaraan schuldig is, staat het leven van Lauren, Mark en hun dochters op zijn kop. Lauren kan zich niet voorstellen dat zij de schuldige is maar bewijs liegt niet. Of toch wel?
Het debuut van Antoinette Kalkman ging lekker mee naar Frankrijk in mijn boekenkoffer. Niets van gelogen, een heuse koffer apart voor de boeken! Bij aankomst begon ik al in Bonus zoon.
Ellen zat gevangen in een liefdeloos huwelijk, wat zijn sporen naliet. Tijdens dit huwelijk kreeg ze vier zonen waarvan de twee oudste intussen niet meer thuis woonden, net zo als haar man. De jongste twee zonen, Hein en Bart wonen nog thuis. Hein kan geen goed doen in de ogen van Ellen terwijl Bart haar oogappel, de enige in de wereld is waar ze van houdt. Ellen en haar zoons vormen een beetje een vreemd gezin, niet in de laatste plaats door alles wat Ellen heeft meegemaakt!
Naast Ellen en haar zoons komt een samengesteld gezin te wonen bestaande uit Lauren, Mark en hun in totaal vijf dochters. Lauren heeft ook de nodige bagage meegenomen uit haar verleden. Daar door heeft Lauren nogal problemen om een relatie in stand te houden en ook nu komen de eerste scheurtjes in haar relatie met Mark. Komt het door de buurvrouw, of door haar zoon Bart? Voor Mark voelt Bart als Bonus zoon en is Lauren nu echt jaloers, of heeft ze reden tot wantrouwen? Als ze na een fikse ruzie met Mark het huis uit stuift gaat het hopeloos mis! Ze veroorzaakt een fataal ongeluk! Of is het geen ongeluk? Ze weet zelf niets meer. Feit is dat de politie genoeg weet en haar op pakt. Het lijkt erop dat er niemand is die haar nog gelooft en haar enige hoop in bange dagen is haar advocaat.
Dan opeens verdwijnt Lauren, vlak voor de zitting. Het lijkt logisch dat ze op de vlucht is geslagen. Niemand weet waar ze is en niemand kan haar vinden.
Dat de twee families meer verweven zijn dan in eerste instantie lijkt en dat de geschiedenissen van de twee buurvrouwen meer impact op hun leven heeft dan ze willen toegeven en wat daarvan de consequenties kunnen zijn wordt uiteindelijk duidelijk en mooi weergegeven.
Antoinette Kalkman heeft een mooi kunstwerkje afgeleverd. Ik vind dit een echte Mustread, al dacht ik in het begin niet: dit is een thriller. Omdat ik het verhaal goed vond las ik toch door, en toen was er ineens een omslag waarin ik de spanning wel degelijk proefde en het boek uit moest en wel zo snel mogelijk! Zo zie je maar, soms moet je een boek echt even een kans geven: Ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb!

Meer recensies van Carla Kooijman