Een heerlijk plot!

Carla Kooijman 05 september 2019
Recensie:
Joey Mullen keert terug naar haar geboortestad, na vier jaar in Ibiza te zijn geweest. Intussen is ze getrouwd met Alfie, haar vakantievriend. Helaas wonen ze nog in bij haar broer en schoonzus, maar dat zal niet van lange duur zijn hoopt ze. Zodra ze genoeg gespaard hebben gaan ze op zoek naar hun eigen plekje.
Dan leert Joey haar buurman kennen en is ze compleet in de ban van deze aantrekkelijke, maar vele malen oudere man. Ze weet dat ze niet goed bezig is maar kan er, en wil er, niets aan veranderen. Joey beseft echter niet dat ze in een buurt is gaan wonen waar iedereen elkaar in de gaten houdt. Ik volg je zet meerdere levens op zijn kop, dat wordt al snel duidelijk!
Het boek start met een proloog waar door je meteen weet dat er een moord is gepleegd. Nu gebeurd dit natuurlijk nogal vaak in een thriller, dat er een moord wordt gepleegd, en zelfs vaak al in het begin. Voor zover niets bijzonders, alleen daarna voel je de spanning in het boek wel maar is het er niet letterlijk. De gebeurtenissen die elkaar opvolgen geven je een beeld van een buurt waarin meerdere mensen elkaar toch wel aardig in de gaten houden. Je hebt zo je bedenkingen bij sommige mensen, maar dat is in het begin nog niet ergens op gebaseerd, het is meer een onderbuik gevoel.
Het gaat over Joey die getrouwd is met Alfie, maar in de ban raakt van Tom Fitzwilliam, haar buurman. Tom is zelf ook getrouwd en heeft een zoon. Deze zoon houdt zo’n beetje de hele buurt in de gaten boven op zijn zolderkamer en heeft met zowel zijn vader als zijn moeder niet echt een geweldige band. Zijn vader vind hij zelfs geen goed mens en zijn moeder veracht hij door haar slaafse gedrag ten opzichte van zijn vader. Dat Joey zijn vader leuk vindt heeft hij wel door, maar er zijn meerdere vrouwen, nee meisjes nog, die zijn vader adoreren. Hij snapt daar niets van!
Ik werd zeer geboeid door het verhaal en wilde graag doorlezen, wat nu ook wel aardig kon omdat ik vakantie heb. Ik vond het nergens langdradig, al moest ik toch wel even wachten tot ik door kreeg welke kant het verhaal op ging.
Ik heb nog wel tussen door de tijd genomen om na te denken over dit boek. Heerlijk vind ik dat bij het lezen van thrillers: je eigen hersens laten kraken, bedenken hoe het verhaal in elkaar steekt, een beetje in het hoofd van de schrijver rond kruipen. Nu lukte het me deels om te bedenken hoe en wat….al hield ik met twee opties rekening en ben ik, toen ik zover was, maar weer snel verder gaan lezen! Wat ik nog als extra wil vermelden, het boek ligt ook heerlijk in de hand tijdens het lezen. Het was me al veel eerder opgevallen, tegenwoordig zijn er uitgevers die hun boeken (paperbacks) kennelijk anders “lijmen”. Dit was ook weer bij dit boek het geval. Je kan hem opengeslagen neerleggen met de cover omhoog zonder dat de rug barsten krijgt! Van mij mogen alle paperbacks zo “gelijmd” worden!.
Maar terug naar: Ik volg je. Een heerlijk plot, een heerlijk boek, een echte Mustread vond ik dit!

Meer recensies van Carla Kooijman