Een bloedhete Sirocco wind raast over het Siciliaanse kustplaatsje en voert een golf van ellende mee!

Carla Kooijman 01 juli 2019
Inhoud:
Een idyllisch Siciliaans kustplaatsje is het decor waar het leven van Maxine Steenstra, kortweg Max genoemd, zich afspeelt. Hier heeft ze haar rust weer gevonden nadat ze zich uit haar vorige woonplaats Amsterdam zeven jaar geleden liet verjagen.
Terwijl er een bloedhete en droge storm, de sirocco, ofwel Moordenaars Storm, over het dorpje raast en iedereen zich lijkt te verschuilen in hun huisjes om deze storm af te wachten, vindt Max een dood meisje op het strand. Dit lijkt toeval, maar is dat ook zo?
Inspecteur Wil Heerema, die daar toevallig op vakantie is, wordt ingeschakeld bij het onderzoek. Omdat Wil de taal niet machtig is wordt Max als tolk ingezet en zo raakt ook zij nauw betrokken bij de zaak.
Mario Pensatore, de man die van alles op de hoogte lijkt te zijn in het dorp, vertelt Max dat ze al een poosje in de gaten wordt gehouden. Max is bang dat haar verleden haar inhaalt en is op haar hoede. Ze wil niet herinnert worden aan de periode rond het vertrek uit Amsterdam. Maar kan de reden dat ze Amsterdam ontvlucht is wel verborgen blijven?
Persoonlijke Leeservaring
Moordenaars Storm is het eerste deel van het tweeluik de Siciliaanse Kronieken Ik had het eerste deel nog niet eens uit en kon het niet laten het tweede deel De Mannen Vallen alvast aan te vragen en nu ik dit boek uit heb, heb ik nog meer zin om deel twee te lezen! Het verhaal ontwikkelt zich logisch en we leren de hoofdpersonages Max(ine) Steenstra en Wil Heerema goed kennen, maar ik vind dat zelfs de bijfiguren goed uit de verf komen.
Het verhaal geeft duidelijk weer wat de verschillen zijn tussen rechercheren in Nederland en in Sicilië. De ergernis die Wil Heerema hierover voelt en de strijd die hij met zichzelf levert om hierover vooral niets te zeggen, voelt de lezer ook! Hij weet dat hij zijn frustratie voor zich moet houden omdat hij anders alleen maar tegengewerkt zal worden!
Dat de onderwereld in dit dorp een grote vinger in de pap heeft, misschien wel meer dan de plaatselijke politie, wordt duidelijk weergegeven door Inge Ipenburg op een manier waardoor het acceptabel voelt. Alsof het gewoon zo ook kan werken in de maatschappij.
De sfeer van het Siciliaanse dorp proef je door het hele boek heen en in die zin vind ik het ook nog eens een heerlijk vakantieboek.
Jaren geleden heb ik Het Gerecht gelezen van Inge Ipenburg, en ik kon me nog goed herinneren met hoeveel plezier ik dat boek gelezen heb. Toen ik hoorde dat Moordenaars Storm uit kwam van Inge wist ik dan ook dat ik dit boek graag wilde lezen. Heel grappig was dat ik geregeld de stem van Inge hoorde in het verhaal, alsof zij het even overnam en een stukje voorlas. Terwijl ik nauwelijks ervaring heb met luisterboeken weet ik haar “voorlees stem” wel te waarderen! Ik heb in elk geval genoten van dit boek en kijk uit naar het vervolg! Temeer omdat het einde van Moordenaars Storm ons opzadelt met een cliffhanger waarvan we pas in het volgende deel zullen weten hoe dit afloopt! is Helaas moeten we nog wat meer geduld hebben: het vervolg komt later uit dan gepland! Ook ik zal moeten wachten tot na de zomer, datum is nog niet duidelijk, maar ik kan niet wachten!!!

Meer recensies van Carla Kooijman